Obsah

 Pravidla práce ve fyzice na dálku

Moji milí deváťáci, 

dnešek jste měli bez úkolů, podle hesla "Život je těžký i bez matematiky".

V následujících týdnech výuky vás budu úkolovat prostřednictvím webových stránek školy 

zakladni-skola-1/tridy/ixtrida/fyzika/

Zde budete nacházet pod datem dne úkoly na výuku. 

Úkoly budete řešit písemně do sešitů, stejným způsobem,  jako kdybych vás učil ve škole. Tato vaše práce nebude hodnocena jako domácí úkol, ale jako vaše zákonná povinnost absolvovat základní vzdělávání, stejně jako je hodnocena vaše práce ve škole. I když v tuto mimořádnou dobu si plníte povinnou školní docházku bez přítomnosti v budově školy. 

Abych mohl kontrolovat a hodnotit Vaši každodenní práci připomínám jak bude hodina fyziky v sešitě  vypadat: 

1) za okrajem sešitu je uvedeno datum

2) uvedete nadpis

3) písemně vypracujete úkoly podle pokynů do sešitu

4) rodič podepíše vaši práci 

S pozdravem váš učitel  fyziky Mgr. Jan Nešpor

 

18.3.2020 Elektromagnetické záření opakování

Poslední látka, kterou jste měli zadanou bylo elektromagnetické záření - vaším úkolem bylo udělat si zápis z článků, ktrý jste dělali, když jsem byl se 7.ročníkem na lyžařském výcviku. Byly to články:

  1. Elektromagnetické vlny a záření
  2. Zdroje záření

Dnešní úkol je jednoduchý

  1. vytiskni si a vlep "Pravidla práce ve fyzice na dálku"
  2. podepiš tato pravidla
  3. nech rodiči podepsat zápis z uvedených článků

Váš učitel fyziky Jan Nešpor

20.3.2020 Elektromagnetické záření   - TEST!! v 8:20hod začíná!!

Slíbený test  se objeví na těchto stránkách v pátek a bude zde k dispozici v době Fyziky od 8:20h do 9:05h.

  1. Test vyplníte přimo ve wordu a vpravo nahoře podepsaný odešlete ihned po vyplnění na adresu umaf@zsbreznik.cz 
  2. Test si vytisknete, vyplníte ručně a vpravo nahoře podepsaný (ofotíte nebo oskenujete) a odešlete na adresu umaf@zsbreznik.cz 

Důležité: odpovědi budou mít délku max 3. řádky! Test bude pouze z článků uvedených 18.3. 2020

(tato adresa začne fungovat od 00hod v pátek 20.3.2020)

 

Jak se naučit na písemku

  • stačí znát hlavní pojmy - které jsou v textu tučně, (pak mne bude zajímat praktické užití, vlastnosti pojmu, apod..)
  • doporučuji znovu si přečíst oba články,  pečlivě prostudovat přehled elmag vln (tabulka str. 87) znát jednotlivé druhy vln, jejich vlastnosti, a užití 
  • u světla se naučte spektra barev
  • ! nestačí si přečíst žluté rámečky za články!

Kdo má obavu, že je málo naučen, pomohou mu k zopakování následující učební materiály:

Emag záření  Elmag vlny a záření

 

20.3. TEST F1

*   Čtení instrukcí 8:20 - 8:25 -  nyní čti instrukce!!!

Až se test objeví, máš dvě možnosti: 

  1. stáhni si test, ulož si jej a vyplň v textovém editoru, vpravo podepiš (před odesláním ulož)a odešli na umaf@zsbreznik.cz
  2. vytiskni si text, propiskou vyplň, vpravo podepiš, ofoť nebo oskenuj a odešli na umaf@zsbreznik.cz 
  • na vyplnění a odeslání máš 45 minut, přesto se snaž se stihnout odeslat TEST co nejrychleji tak, aby byl čitelný, po skončení ihned odesílej
  • ukládaný a odesílaný test pojmenuj - "TEST F1 JménoPříjmení" (napíšeš svoje jméno a příjmení)
  • Předmět e-mailové zprávy TEST F1, do zprávy mi napiš, jak hodnotíš test (lehký, těžký, apod ...).
  • Napiš mi, jak jsi pracoval(a): 
- bez pomůcek
- se sešitem
- se sešitem a učebnicí 

**8:25 - 9:10 DOBA PRO VYPRACOVÁNÍ A ODESLÁNÍ 

Zde je test - objeví se 8:25 po zmáčknutí odkazu: zakladni-skola-1/tridy/ixtrida/fyzika/

ZDE BUDE!!: TEST F1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Poznámka:    

- při ukládání testu použij "Uložit jako" a dej si ho do své složky pod jménem "TEST F1 JménoPříjmení", jinak test najdeš ve složce "stažené soubory"

- při verzi kdy vyplňuješ propiskou a posíláš mi ofocený test musíš si fotku z mobilu také uložit, (při zasílání ofocené verze můžeš samozřejmě poslat e-mail přímo z mobilu)

 

V případě nesnází pošli SMS se svým jménem na 721 603 781, ozvu se ti.  UMAF JN

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kdo mi ještě neposlal test F1, má možnost zítra, pak bude hodnocen jako nesplněný, ve čtvrtek dostanete známku na Bakaláře a vzorové řešení. Těm co test vypracovali děkuji, nejhorší známka je 3. 
Chybí mi: Dan, David, Josef, Nikola H., Ondra, Václav

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25.3. Optika 

1) Opakování ze 7. ročníku (VĚCNÝ ZÁPIS HLAVNÍCH POJMŮ podle učebnice str. 101 - 103)

 SVĚTLO
- co to je  
- rychlost světla
- zdroje světla 
 
ZÁKON ODRAZU
- definice
- a k ní obrázek str 101, ke kolmici si dopiš kolmice dopadu
 
ZRCADLA
- rovinné (vždy zapiš jaký vzniká obraz, např.: neskutečný (zdánlivý), přímý, stejně velký, stranově převrácený) 
- vypuklé
- duté
 
Narýsuj dostatečně velký obr 7.3. a dopiš si pod něj:
S .....střed kulové plochy
F........ohnisko
a doplň do něj
V.......vrchol zrcadla (tam, kde zrcadlem prochází osa)
k ose dopiš osa zrcadla
k velké svíčce napiš vzor (předmět) a k malé svíčce obraz (předmětu)
 
POZN: O tohle vždy půjde u všech optických přístrojů - zrcadla, čočky, mikroskop, dalekohled budeme zkoumat jak se předmět zobrazí při použití optického přístroje, zkoumáme vždy vzor a obraz
 
Pamatuj a zapiš si tyto význačné paprsky: (zapiš si pod obrázek)
  • paprsek rovnoběžný s optickou osou se odráží do ohniska (a naopak -paprsek procházející ohniskem se odráží rovnoběžně s optickou osou)
  • paprsek procházející středem kulové plochy se odráží zpět
  • paprsek dopadající do vrcholu zrcadla V, se odráží pod stejným úhlem 

Zde se můžeš podívat jak se v zrcadlech paprsky odrážejí a jak vytvářejí obraz předmětu

https://www.google.com/search?q=dut%C3%A9+zrcadlo+obraz&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=udWB8cz2eqmPeM%253A%252Cy0wCzodPNtV5GM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSqlU82mn0j5nEsTYDXXwiX1uNaKg&sa=X&ved=2ahUKEwi3hv3d5LPoAhWvM-wKHZDOBiAQ9QEwAnoECAkQIA#imgrc=J2ArOl59RMQX4M 

 

2) Lom světla (104 - 109)

- PŘI PRŮCHODU PAPRSKU ROZHRANÍM DVOU OPTICKÝCH PROSTŘEDÍ (NAPŘ VODA - VZDUCH) DOCHÁZÍ K LOMU SVĚTLA

Může dojít k:
  • lomu ke kolmici
  • lomu od kolmice

Nakresli si obr. str 104b

Nakresli si 3 obrázky na str 105 a popiš

---------------------------------------------POD POSLEDNÍM OBRÁZKEM NECH PODEPSAT RODIČE----------------------------------------------------------

26.3. (na začátku hodiny si napiš jen datum, pokračuješ ve středeční látce LOM SVĚTLA)

Nejprve si napusť umývadlo nebo velký aspoň 6l hrnec vodou. Pak do hladiny šikmo zapíchni 30cm pravítko nebo nějakou rovnou delší tyč (špejli, vařečku). Při pohledu šikmo z boku vidíš, jak se špejle v místě průchodu do hladiny"láme" směrem k hladině. 

Pak si přečti celý článek Lom světla a pozorně si prohlédni obrázky (o ty v optice jde, tady se moc nepočítá jen se kreslí význačné paprsky, o kterých jsme si říkali minule). 

Pod obrázky z minulé hodiny si dopiš  podle článku pojmy:

  •  lom paprsku ke kolmici
  •  lom paprsku od kolmice

pak si nakresli obrázky str 106/ 7.8. a) Lom paprsku do rozhraní a b) úplný odraz paprsku

Pod obrázky si dopiš  podle článku pojmy:

  • mezní úhel
  • úplný (totální) odraz
  • závěrem si napiš využití úplného odrazu světla 

Úkol pro studenty a dobrovolníky:

  • 4/ 109 - vysvětlení (pomůclu najdeš v minulé hodině ve význačných paprscích - podobná pravidla jako u odrazu zrcadly platí i u lomu v čočkách) 
  • 5/109 obrázek a odpověď
  • 6/109 pomůžou ti obrázky 7.8. a) b) a obrázek zákona odrazu z minulé hodiny. 

Na ohodnocení tvé práce máš dostatečný čas. Ofoť středeční nebo páteční hodinu (vždy od data po podpis) a pošli mi ji k hodnocení do pondělního večera - pozdější mejly budou hodnoceny se ztrátou bodů. Hodnotím zde úplnost zápisu, kvalitu a přesnost obrázků i grafickou úpravu. Všechny požadované pojmy by měly být zvýrazněny, jako bys podle sešitu chtěl někoho učit. Soubory (obrázky) v e-mailu nazvi "F STREDA Jméno Příjmení", nebo "F PATEK Jméno Příjmení" a pošli je jako přílohu, ne součást textu e- mailu. Díky.

V závěrečném testu z optiky se na ně budu určitě ptát. Test F1 mám oznámkován, jsem rád, že jste se snažili, hodnotil jsem přesnost a úplnost odpovědí. Většina měla jedničku nebo dvojku, byla i nějaká 3 a 4 (5 mají ti co neposlali test). Celkově všechny chválím, i ty co mají horší známku protože dělali víc než ve škole. Díky, mile jste mne překvapili váš UMAF JN.

** Kdo mi první pošle e-mail  s odpovědí co znamená UMAF, bude oceněn*** 

1.4.2020 Čočky

  1. Přečti si stejnojmenný článek v učebnici
  2. Udělej si zápis z tohoto článku, který bude obsahovat:
  • rozdělení čoček (uvedeny dva základní druhy - spojka, rozptylka)
  • ke každému typu čočky vlastnosti (co dělá s paprsky, jak se předmět zobrazuje)
  • ke každému typu čočky dokresli rukou! obrázek (určitě 7.14 a 7. 16, případně vedle nakresli řezy spojkami, rozptylkami)
  • napiš a vysvětli pojem optická mohutnost, dioptrie
  • závěrem napiš příklady využití spojky a rozptylky v praxi

Praktický úkol: doma určitě máš lupu, vezmi si ji  a pozoruj s ní předmět. Lupu oddaluj a přibližuj k oku, rovněž se přibližuj a oddaluj  vzhledem k pozorovanému předmětu,  a pozoruj co dělá obraz. Zda je zmenšený, zvětšený, zda je přímý či převrácený. 

Do sešitu pak napiš:
  • jaký je lupa typ čočky?
  • k čemu nejčastěji slouží?
  • co dělá s procházejícím svazkem rovmoběžných paprsků?
  • vymysli, při jakých činnostech, či oborech práce se využije
Svítí Slunce  .................................................. .  - dotvoř větu nebo více vět tak, abys  v ní použil slovo lupa k nějaké činnosti v souvislosti s lupou a Sluncem
Váš UMAF JN
 
----------------   Studijní materiál pro zvídavé:http://www.fyzika007.cz/optika/cocky---zakladni-pojmy  ---------------------------------------------

3.4.2020 Optické vlastnosti oka

  • přečíst si a udělat zápis
  • Co byste měli znát: - normální oko - obraz dopadá na sítnici
  • Vady oka - krátkozrakost a dalekozrakost
  • u každé vady  vědět kam dopadá obraz a jakou čočkou se vada upravuje (Např.: krátkozrakost - obraz dopadá před sítnici, člověk špatně vidí na dálku, korekce rozptylkou - ta posune zkrácený obraz na sítnici) takto vypsat i pro dalekozrakost
  • zápis doplňte obrázky

Další nadpis: Optické přístroje http://www.fyzika007.cz/optika/opticke-pristroje

  1. Lupa,

prosím přečíst v učebnici a zapsat si co to je - v textu každý najde, že je to spojka s f < 25cm (připomínám, z úvodní hodiny kapitoly Optika, že F - fokus, je ohnisko, f  je ohnisková vzdálenost), opět doplň obrázkem 7.25, na něm je krásně vidět princip zobrazování význačnými paprsky (opakoval jsem je v úvodu u zrcadel , zde je to podobně), paprsek procházející středem čočky nemění svůj směr - je to paprsek od pozorovaného předmětu malá hruška, od její stopky směřuje do středu čočky. Druhý významný paprsek: paprsek rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska, je to paprsek jdoucí od stopky malé hrušky rovnoběžně s osou  , láme se do ohniska F´. 

! Obraz vzniká v místě protnutí těchto dvou paprsků - stopka velké hrušky. Takto se dá zobrazit každý bod hrušky.

Pozorovaný předmět VZOR je hruška, díky lupě vznikne OBRAZ  velká hruška. 

Obraz vzniklý pomocí lupy je zvětšený, přímý (není převrácený . "vzhůru nohama"), a neskutečný.

Tyto 3  řádky si dopiš pod obrázek v sešitě a všechen tučný text o význačných paprscích také! 

Závěr: Zkuste pochopit u lupy popsaný princip zobrazení předmětu, u mikroskopu a dalekohledu už to kreslit nebudeme, vaší snahou bude podle obrázků pochopit princip jak a proč přístroje zvětšují. Ostatní přístroje až příšt í týden a pak bude z Optiky test F2.

Kdo bude chtít pochopit látku co nejvíc, múže si najít ve vyhledávači zmíněné optické přístroje, třeba v  úvodním odkazu, nebo také zde https://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/optika/4_1 . Odkaz je sice z vyskoé školy, ale obrázek je moc pěkný, ostatní je pro vás zatím nepotřebné.  

Doufám, že se vám optika líbí, je to asi jedna z nejhezčích oblastí fyziky, jenoduchá na pochopení  a hodně využitelná v praxi. Pilně studujte a ať vám konečně fyzika přináší radost. Váš UMAF.