Obsah

 Pravidla práce ve fyzice na dálku

Moji milí deváťáci, 

dnešek jste měli bez úkolů, podle hesla "Život je těžký i bez matematiky".

V následujících týdnech výuky vás budu úkolovat prostřednictvím webových stránek školy 

zakladni-skola-1/tridy/ixtrida/fyzika/

Zde budete nacházet pod datem dne úkoly na výuku. 

Úkoly budete řešit písemně do sešitů, stejným způsobem,  jako kdybych vás učil ve škole. Tato vaše práce nebude hodnocena jako domácí úkol, ale jako vaše zákonná povinnost absolvovat základní vzdělávání, stejně jako je hodnocena vaše práce ve škole. I když v tuto mimořádnou dobu si plníte povinnou školní docházku bez přítomnosti v budově školy. 

Abych mohl kontrolovat a hodnotit Vaši každodenní práci připomínám jak bude hodina fyziky v sešitě  vypadat: 

1) za okrajem sešitu je uvedeno datum

2) uvedete nadpis

3) písemně vypracujete úkoly podle pokynů do sešitu

4) rodič podepíše vaši práci 

S pozdravem váš učitel  fyziky Mgr. Jan Nešpor

 

18.3.2020 Elektromagnetické záření opakování

Poslední látka, kterou jste měli zadanou bylo elektromagnetické záření - vaším úkolem bylo udělat si zápis z článků, ktrý jste dělali, když jsem byl se 7.ročníkem na lyžařském výcviku. Byly to články:

  1. Elektromagnetické vlny a záření
  2. Zdroje záření

Dnešní úkol je jednoduchý

  1. vytiskni si a vlep "Pravidla práce ve fyzice na dálku"
  2. podepiš tato pravidla
  3. nech rodiči podepsat zápis z uvedených článků

Váš učitel fyziky Jan Nešpor

20.3.2020 Elektromagnetické záření   - TEST!! v 8:20hod začíná!!

Slíbený test  se objeví na těchto stránkách v pátek a bude zde k dispozici v době Fyziky od 8:20h do 9:05h.

  1. Test vyplníte přimo ve wordu a vpravo nahoře podepsaný odešlete ihned po vyplnění na adresu umaf@zsbreznik.cz 
  2. Test si vytisknete, vyplníte ručně a vpravo nahoře podepsaný (ofotíte nebo oskenujete) a odešlete na adresu umaf@zsbreznik.cz 

Důležité: odpovědi budou mít délku max 3. řádky! Test bude pouze z článků uvedených 18.3. 2020

(tato adresa začne fungovat od 00hod v pátek 20.3.2020)

 

Jak se naučit na písemku

  • stačí znát hlavní pojmy - které jsou v textu tučně, (pak mne bude zajímat praktické užití, vlastnosti pojmu, apod..)
  • doporučuji znovu si přečíst oba články,  pečlivě prostudovat přehled elmag vln (tabulka str. 87) znát jednotlivé druhy vln, jejich vlastnosti, a užití 
  • u světla se naučte spektra barev
  • ! nestačí si přečíst žluté rámečky za články!

Kdo má obavu, že je málo naučen, pomohou mu k zopakování následující učební materiály:

Emag záření  Elmag vlny a záření

 

20.3. TEST F1

*   Čtení instrukcí 8:20 - 8:25 -  nyní čti instrukce!!!

Až se test objeví, máš dvě možnosti: 

  1. stáhni si test, ulož si jej a vyplň v textovém editoru, vpravo podepiš (před odesláním ulož)a odešli na umaf@zsbreznik.cz
  2. vytiskni si text, propiskou vyplň, vpravo podepiš, ofoť nebo oskenuj a odešli na umaf@zsbreznik.cz 
  • na vyplnění a odeslání máš 45 minut, přesto se snaž se stihnout odeslat TEST co nejrychleji tak, aby byl čitelný, po skončení ihned odesílej
  • ukládaný a odesílaný test pojmenuj - "TEST F1 JménoPříjmení" (napíšeš svoje jméno a příjmení)
  • Předmět e-mailové zprávy TEST F1, do zprávy mi napiš, jak hodnotíš test (lehký, těžký, apod ...).
  • Napiš mi, jak jsi pracoval(a): 
- bez pomůcek
- se sešitem
- se sešitem a učebnicí 

**8:25 - 9:10 DOBA PRO VYPRACOVÁNÍ A ODESLÁNÍ 

Zde je test - objeví se 8:25 po zmáčknutí odkazu: zakladni-skola-1/tridy/ixtrida/fyzika/

ZDE BUDE!!: TEST F1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Poznámka:    

- při ukládání testu použij "Uložit jako" a dej si ho do své složky pod jménem "TEST F1 JménoPříjmení", jinak test najdeš ve složce "stažené soubory"

- při verzi kdy vyplňuješ propiskou a posíláš mi ofocený test musíš si fotku z mobilu také uložit, (při zasílání ofocené verze můžeš samozřejmě poslat e-mail přímo z mobilu)

 

V případě nesnází pošli SMS se svým jménem na 721 603 781, ozvu se ti.  UMAF JN

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kdo mi ještě neposlal test F1, má možnost zítra, pak bude hodnocen jako nesplněný, ve čtvrtek dostanete známku na Bakaláře a vzorové řešení. Těm co test vypracovali děkuji, nejhorší známka je 3. 
Chybí mi: Dan, David, Josef, Nikola H., Ondra, Václav

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25.3. Optika 

1) Opakování ze 7. ročníku (VĚCNÝ ZÁPIS HLAVNÍCH POJMŮ podle učebnice str. 101 - 103)

 SVĚTLO
- co to je  
- rychlost světla
- zdroje světla 
 
ZÁKON ODRAZU
- definice
- a k ní obrázek str 101, ke kolmici si dopiš kolmice dopadu
 
ZRCADLA
- rovinné (vždy zapiš jaký vzniká obraz, např.: neskutečný (zdánlivý), přímý, stejně velký, stranově převrácený) 
- vypuklé
- duté
 
Narýsuj dostatečně velký obr 7.3. a dopiš si pod něj:
S .....střed kulové plochy
F........ohnisko
a doplň do něj
V.......vrchol zrcadla (tam, kde zrcadlem prochází osa)
k ose dopiš osa zrcadla
k velké svíčce napiš vzor (předmět) a k malé svíčce obraz (předmětu)
 
POZN: O tohle vždy půjde u všech optických přístrojů - zrcadla, čočky, mikroskop, dalekohled budeme zkoumat jak se předmět zobrazí při použití optického přístroje, zkoumáme vždy vzor a obraz
 
Pamatuj a zapiš si tyto význačné paprsky: (zapiš si pod obrázek)
  • paprsek rovnoběžný s optickou osou se odráží do ohniska (a naopak -paprsek procházející ohniskem se odráží rovnoběžně s optickou osou)
  • paprsek procházející středem kulové plochy se odráží zpět
  • paprsek dopadající do vrcholu zrcadla V, se odráží pod stejným úhlem 

Zde se můžeš podívat jak se v zrcadlech paprsky odrážejí a jak vytvářejí obraz předmětu

https://www.google.com/search?q=dut%C3%A9+zrcadlo+obraz&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=udWB8cz2eqmPeM%253A%252Cy0wCzodPNtV5GM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSqlU82mn0j5nEsTYDXXwiX1uNaKg&sa=X&ved=2ahUKEwi3hv3d5LPoAhWvM-wKHZDOBiAQ9QEwAnoECAkQIA#imgrc=J2ArOl59RMQX4M 

 

2) Lom světla (104 - 109)

- PŘI PRŮCHODU PAPRSKU ROZHRANÍM DVOU OPTICKÝCH PROSTŘEDÍ (NAPŘ VODA - VZDUCH) DOCHÁZÍ K LOMU SVĚTLA

Může dojít k:
  • lomu ke kolmici
  • lomu od kolmice

Nakresli si obr. str 104b

Nakresli si 3 obrázky na str 105 a popiš

---------------------------------------------POD POSLEDNÍM OBRÁZKEM NECH PODEPSAT RODIČE----------------------------------------------------------

26.3. (na začátku hodiny si napiš jen datum, pokračuješ ve středeční látce LOM SVĚTLA)

Nejprve si napusť umývadlo nebo velký aspoň 6l hrnec vodou. Pak do hladiny šikmo zapíchni 30cm pravítko nebo nějakou rovnou delší tyč (špejli, vařečku). Při pohledu šikmo z boku vidíš, jak se špejle v místě průchodu do hladiny"láme" směrem k hladině. 

Pak si přečti celý článek Lom světla a pozorně si prohlédni obrázky (o ty v optice jde, tady se moc nepočítá jen se kreslí význačné paprsky, o kterých jsme si říkali minule). 

Pod obrázky z minulé hodiny si dopiš  podle článku pojmy:

  •  lom paprsku ke kolmici
  •  lom paprsku od kolmice

pak si nakresli obrázky str 106/ 7.8. a) Lom paprsku do rozhraní a b) úplný odraz paprsku

Pod obrázky si dopiš  podle článku pojmy:

  • mezní úhel
  • úplný (totální) odraz
  • závěrem si napiš využití úplného odrazu světla 

Úkol pro studenty a dobrovolníky:

  • 4/ 109 - vysvětlení (pomůclu najdeš v minulé hodině ve význačných paprscích - podobná pravidla jako u odrazu zrcadly platí i u lomu v čočkách) 
  • 5/109 obrázek a odpověď
  • 6/109 pomůžou ti obrázky 7.8. a) b) a obrázek zákona odrazu z minulé hodiny. 

Na ohodnocení tvé práce máš dostatečný čas. Ofoť středeční nebo páteční hodinu (vždy od data po podpis) a pošli mi ji k hodnocení do pondělního večera - pozdější mejly budou hodnoceny se ztrátou bodů. Hodnotím zde úplnost zápisu, kvalitu a přesnost obrázků i grafickou úpravu. Všechny požadované pojmy by měly být zvýrazněny, jako bys podle sešitu chtěl někoho učit. Soubory (obrázky) v e-mailu nazvi "F STREDA Jméno Příjmení", nebo "F PATEK Jméno Příjmení" a pošli je jako přílohu, ne součást textu e- mailu. Díky.

V závěrečném testu z optiky se na ně budu určitě ptát. Test F1 mám oznámkován, jsem rád, že jste se snažili, hodnotil jsem přesnost a úplnost odpovědí. Většina měla jedničku nebo dvojku, byla i nějaká 3 a 4 (5 mají ti co neposlali test). Celkově všechny chválím, i ty co mají horší známku protože dělali víc než ve škole. Díky, mile jste mne překvapili váš UMAF JN.

** Kdo mi první pošle e-mail  s odpovědí co znamená UMAF, bude oceněn*** 

1.4.2020 Čočky

  1. Přečti si stejnojmenný článek v učebnici
  2. Udělej si zápis z tohoto článku, který bude obsahovat:
  • rozdělení čoček (uvedeny dva základní druhy - spojka, rozptylka)
  • ke každému typu čočky vlastnosti (co dělá s paprsky, jak se předmět zobrazuje)
  • ke každému typu čočky dokresli rukou! obrázek (určitě 7.14 a 7. 16, případně vedle nakresli řezy spojkami, rozptylkami)
  • napiš a vysvětli pojem optická mohutnost, dioptrie
  • závěrem napiš příklady využití spojky a rozptylky v praxi

Praktický úkol: doma určitě máš lupu, vezmi si ji  a pozoruj s ní předmět. Lupu oddaluj a přibližuj k oku, rovněž se přibližuj a oddaluj  vzhledem k pozorovanému předmětu,  a pozoruj co dělá obraz. Zda je zmenšený, zvětšený, zda je přímý či převrácený. 

Do sešitu pak napiš:
  • jaký je lupa typ čočky?
  • k čemu nejčastěji slouží?
  • co dělá s procházejícím svazkem rovmoběžných paprsků?
  • vymysli, při jakých činnostech, či oborech práce se využije
Svítí Slunce  .................................................. .  - dotvoř větu nebo více vět tak, abys  v ní použil slovo lupa k nějaké činnosti v souvislosti s lupou a Sluncem
Váš UMAF JN
 
----------------   Studijní materiál pro zvídavé:http://www.fyzika007.cz/optika/cocky---zakladni-pojmy  ---------------------------------------------

3.4.2020 Optické vlastnosti oka

  • přečíst si a udělat zápis
  • Co byste měli znát: - normální oko - obraz dopadá na sítnici
  • Vady oka - krátkozrakost a dalekozrakost
  • u každé vady  vědět kam dopadá obraz a jakou čočkou se vada upravuje (Např.: krátkozrakost - obraz dopadá před sítnici, člověk špatně vidí na dálku, korekce rozptylkou - ta posune zkrácený obraz na sítnici) takto vypsat i pro dalekozrakost
  • zápis doplňte obrázky

Další nadpis: Optické přístroje http://www.fyzika007.cz/optika/opticke-pristroje

  1. Lupa,

prosím přečíst v učebnici a zapsat si co to je - v textu každý najde, že je to spojka s f < 25cm (připomínám, z úvodní hodiny kapitoly Optika, že F - fokus, je ohnisko, f  je ohnisková vzdálenost), opět doplň obrázkem 7.25, na něm je krásně vidět princip zobrazování význačnými paprsky (opakoval jsem je v úvodu u zrcadel , zde je to podobně), paprsek procházející středem čočky nemění svůj směr - je to paprsek od pozorovaného předmětu malá hruška, od její stopky směřuje do středu čočky. Druhý významný paprsek: paprsek rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska, je to paprsek jdoucí od stopky malé hrušky rovnoběžně s osou  , láme se do ohniska F´. 

! Obraz vzniká v místě protnutí těchto dvou paprsků - stopka velké hrušky. Takto se dá zobrazit každý bod hrušky.

Pozorovaný předmět VZOR je hruška, díky lupě vznikne OBRAZ  velká hruška. 

Obraz vzniklý pomocí lupy je zvětšený, přímý (není převrácený . "vzhůru nohama"), a neskutečný.

Tyto 3  řádky si dopiš pod obrázek v sešitě a všechen tučný text o význačných paprscích také! 

Závěr: Zkuste pochopit u lupy popsaný princip zobrazení předmětu, u mikroskopu a dalekohledu už to kreslit nebudeme, vaší snahou bude podle obrázků pochopit princip jak a proč přístroje zvětšují. Ostatní přístroje až příšt í týden a pak bude z Optiky test F2.

Kdo bude chtít pochopit látku co nejvíc, múže si najít ve vyhledávači zmíněné optické přístroje, třeba v  úvodním odkazu, nebo také zde https://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/optika/4_1 . Odkaz je sice z vyskoé školy, ale obrázek je moc pěkný, ostatní je pro vás zatím nepotřebné.  

Doufám, že se vám optika líbí, je to asi jedna z nejhezčích oblastí fyziky, jenoduchá na pochopení  a hodně využitelná v praxi. Pilně studujte a ať vám konečně fyzika přináší radost. Váš UMAF.

8.4.2020 (Optické přístroje, závěr- nepiš nadpis)

  1. Lupa,................zápis máš z minulé hodiny

pokračuješ

2. Mikroskop, zapíšeš podle textu, pojmy okulár objektiv, k čemu slouží v praxi a dosahované zvětšení...

3. Dalekohledy,

Fyziku vám dávám záměrně až odpoledne, jako zákusek, učiva není mnoho, nechte si to klidně na jiné dny, ať se nenudíte.

Užijte si volna, pokud jste něco nestihli, máte možnost si dát věci do pořádku. Fyziku budeme mít až příští týden, ve středu - začneme Jadernou energii. A v tomto týdnu také bude testík na optiku. Váš UMAF JN

15.4.2020 Jaderná energie

  • Do sešitu si zapiš pojmy (str. 124 - 125) , které znáš z 6. ročníku z fyziky a z chemie (Atomy, prvky, sloučeniny, ionty, složení atomu, protonové číslo, nukleonové číslo)
  • Pečlivě si pročti kapitolu Atomová jádra (str. 126 - 127) a udělej si pěkný zápisdo sešitu - připiš si definice nových pojmů.

V pátek bude jednoduchý testík na optiku, na pojmy, které jste se naučili v kapitole optika. UMAF

16.4.2020 Radioaktivita

 Do sešitu si zapiš pojmy ze dvou navazujících kapitol Radioaktivita a Využití jaderného záření (str 128 -133).

Pozn.: proč dnes není testík z optiky jsem psal v matematice. Pokud by se někdo zlobil, že až ve středu -pošle mi mejlík a já pošlu speciální testík.

22.4.2020 Jaderné reakce

Ať se daří  UFJN

24.4.2020 Uvolňování jaderné energie

V dnešní hodině se dozvíte o zatím nejperspektivnější možnosti získávání energie. Na internetu lze najít spoustu materiálu, ale některé věci jsou psány pro vás nesrozumitelným, odborným jazykem. Studium jaderné energetiky je náročné, ale také žádané a studenti jaderné fyziky najdou snadno uplatnění a dobře ohodnocenou práci.  

  • pro studium dnešní kapitoly si prohlédněte prvních jedenáct snímků z prezentace z minulé hodiny
  • udělejte si pěkný a srozumitelný výpis z kapitoly 8.5 v učebnici, múžete porovnávat s prezentací (výpis můžerte vylepšit obrázkem)
  • pozorně pročítejte a vypisujete co znamenají hlavní pojmy: uvolňování energie štěpením jader - řetězovou reakcí, štěpný materiál (U 235, Pu 239, U 233), kritická hmotnost, jaderné slučování, antičástice, řízené uvolňování jaderné energie v jaderných reaktorech, neřízené uvolňování jaderné energie (U - bomb, H - bomb, ....)
  • Na konci výpisu si napište do sešitu celé znění otázek 1, 2, 4, 7, 8
  • Závěrem jako zamyšlení (odměna to určitě není, tu bych si přestavoval jinak) kratičké video https://www.televizeseznam.cz/video/slavnedny/den-kdy-byla-svrzena-atomova-bomba-na-hirosimu-6-srpen-151607

A tady je ta odměna, kterou zasloužíte (i tohle je fyzika - z říše snů, nebo ne?) https://www.televizeseznam.cz/video/sportovni-okamziky/cech-vitezi-nad-hitlerem-1936-185302

Pěkný víkend vám přeje UMAF

29.4.2020 Jaderný reaktor

Dnes je z fyziky jen kratičká, ale důležitá kapitola.

  • udělejte si prosim výpis
  • a do sešitu si udělejte obrázek schématu jaderné elektrárny (opět věnujte pozornost hlavním pojmům, protože toto užitečné využití jaderné energie je ve světě nejběžnější)
  • Na závěr si zapište celou větou odpovědi na otázky 2, 3, 6, 8/str. 140. Abyste nemuseli psát otázky, odpovídejte tak, aby  se z této odpovědi dalo učit!
    Vzory odpovědí na 2. otázku ze str 140: 

 - V aktivní zóně. Zpomalení neutronů moderátorem.  ŠPATNĚ - tato věta je o ničem! Za týden už nevíš co znamená!

- Řetězová reakce probíhá v aktivní zóně reaktoru. Aby probíhala řetězová reakce s velkou účinností, zpomalují se neutrony moderátorem (H2O, C - tuha), zpomalené neutrony mají více času na štěpení jádra. SPRÁVNĚ - tato věta už vám něco sděluje, učí vás.

Pro lepší pochopení a zábavu posílám video "ke kafíčku", myslím, že se bude líbít i vašim rodičům. Uělejte si pěknou společnou chvíli a pochlubte se jim co už o radiaktivitě znáte. PS: tato videa NEZkreslená věda mi přijdou super.

Úkol do příští středy: ofoťte mi prosím sešit od 16.4. do dneška, budu jej hodnotit. (ti co mi už sami poslali ofocenou práci, dofotí jen zbytek stránek. Díky, váš UMAF

6.5.2020 Jaderná energetika

Využití jaderné energie je v dnešním světě důležité. protože zdroje energie Zemi nejsou nevyčerpatelné.

Ani alternativní zdroje  - větrné elektrárny, solární elektrárny nejsou dobrým řešením. Jejich výroba je energeticky náročná a energii, kterou využijeme na jejich výrobu nám tato zařízení vrátí až za více než 10 let.

Navíc větrné elektrárny se hodí do míst, kde je častý vítr -zpravidla přímořská a horská území. Nevýhody, nežádoucí hluk v okolí, v rovinatých územích estetický dojem, jsou v přirodě vidět - nepěkný les elektráren.  Větrné elektrárny obrázky

Se solárními panely je to podobné Solární panely obrázky

Ani u těchto elektráren není dořešena jejich ekologická likvidace, návratnost je také dlouhodobá a v našich krajích je dopad na krajinu také velký.

Klasické tepelné elektrárny mají velký ekologický dopad a nemají nevyčerpatelné zdroje uhlí a jek jste viděli na videu, velmi zněčitují přírodu, v 80. letech naše, polské a německé elektrárny zničily naše lesy v pohraničí. Dopad zněčístění přírody tepelnou elektrárnou . Také po těžbě uhlí to nevypadá nejlíp - Naše krajina Mostecko. Vodní elektrárny v našich zemích, kde není dostatek zdrojů jsou nevýznamné. Jediná energeticky soběstačná země z vodních zdrojů je Norsko, která navícvyužívá naleziště plynu a ropy.

Když porovnáte tyto vlivy s tím, že jaderné elektrárny v naší republice mají negativní estetický dopad jsou vidět zdaleka, ale to je stejné i u tepelných elektráren - chladící věže prostě v přírodě neschováš. Další problém je, že zatím není rozhodnuto co s jaderným odpadem - ale to je naše specialita v ČR se to řeší dlouho, některé severské a další země už mají tento problém vyřešen.

Dnešní úkol je:

  • přečíst si články
  • Jaderná energetika
  • Ochrana před zářením
  • z těchto článků si udělejte zápis základních pojmů, které je dobré znát
  • Koho tato oblast zaujala může si přečíst Jaderná energetika 2019 
  • Kdo má se čtením problémy, může se v článku na předchozím řádku podívat na obrázky nebo tady

Ze základní školy byste měli mít základní znalosti o významu jaderné fyziky.

Závěrem je třeba vědět, že jaderné technologie nezvládá a neužívá každý stát. K využití jaderné energetiky je potřeba mít moderní technické zázemí a mít lidi, kteří mají znalosti z jaderné energetiky. Jak jsem v úvodu kapitoly říkal, kdo tuto oblast studuje nebo se vyzná v energetice (nejen jaderné) je velmi ceněn a dobře ohodnocen, v této oblasti je odborníků stále nedostatek. Možná někdo z vás bude v energetice jednou pracovat, kdo ví?

Jedno se ví, příští týden bude na to, co jste z této oblasti nastudovali TESTÍK. UF

13.5.2020 Jaderná fyzika - opakování

Na dnešek jsem měl připraveno opakování, cvičný a ostrý testík, bohužel jsem si neuložil práci a výpadek elektřiny mi nedovolil dát testíky na stránky včas.

Proto dnes opožděně dávám na procvičení testík a v pátek čekejte "ostrý testík", který mi budete posílat a budu jej hodnotit. Dnes jen cvičný testík, je třeba v něm vyplnit všchny odpovědi - buď je zatrhnete "fajfkou" - správná odpověď nebo "křížkem" - špatná odpověď. Když jsou zatrženy všechny odpovědi, lze si zobrazit řešení, abyste se ohodnotili.

CVIČNÝ TESTÍK JF

V pátek bude ostrý test, hodnoceni budete za vaše zápisy, které jsem ještě nedostal od všech a známku dostanete i z testíku. UMAF

15.5.2020 Jaderná fyzika - opakování

Dnes jen krátce - Testík JF prosím pošlete obvyklým způsobem, je možno napsat jen čísla otázek na papir a k tomu správné řešení. Napište čas a obtížnost. Díky.

Zde je:  TESTÍK JF

Posílejte opět jako přílohu Test JF JménoPříjmení , doba na vypracování je do 11hod. Pěkný víkend, UMAF

PS: kdo ještě neposlal požadované zápisy k ohodnocení, prosím o zaslání, ve středu doplním známky na bakalářích. Ď.

 

20. a 22.5.2020 Sluneční soustava

Do sešitu si zapište z textu str. 150 - 159 hlavní pojmy.

  • měli byste znát jaká tělesa tvoří sluneční soustavu (Slunce, planety, meteoridy, meteority, komety..)

Souvislosti obíhání Země kolem Slunce - střídání dne a noci, roční období, fáze měsíce a zatmění znáte ze 7. ročníku a shrnuty jsou na str. 156.

Zítra vám doplním motivační videa o Slunční soustavě a k opakování výše uvedených pojmů. Astronomie je poslední učivo z fyziky, pak už bude jen shrnutí poznatků z 6. - 9.ročníku. UMAF

Pro radost VIDEO od PAXIho

SLUNEČNÍ SOUSTAVA

27. a 29.5.2020 Naše Galaxie, Kosmonautika

Ještě jedno opakovací video Střídání ročních období

  • jsou dvě poslední témata z fyziky, další látka je už pouze opakování
  • udělejte si opět zápisy do sešitu vypište hlavní pojmy z obou článků 

Kosmonautika motivační video    Pro zájemce Mléčná dráha

V dalším týdnu bude testík z Astronomie

3.6. Astronomie - závěr

  • Do pátku mi zašlete prosím ofocené zápisky celé kapitoly Astronomie, zkontrolujte si, zda jste vše odeslali, abych mohl kompletně zhodnotit vaši práci z F
  • zde je slíbený cvičný testík 
  • zde zábavný testík TEST ZÁBAVA
  • ostrý test čekejte v pátek UMAF

5.6. Astronomie - test

Zdejse slíbený Test Astronomie

Odpovídejte jasně, stručně a celými větami. Vypracované otázky posílejte obvyklým způsobem do 16 hodin, název „Astronomie JménoPříjmení“.

Pokud má někdo přijímací ZK, napíše mi to a pošle test v jiném termínu. Ať se vám daří UMAF

10.6. Přehled fyziky na ZŠ, aneb čemu jste se ve fyzice naučili

  • do pátku si přehled laskavě projděte je to od str. 177 do konce, nic si nezapisujte, malé úkoly budou ješte v posledních 3 hodinách, které nás čekají
  • pokud někdo chce některou kapitolu vysvětlit, ozve se mi a dáme si individuální konzultaci ve škole

S pozdravem UMAF

12.6. Přehled fyziky - fyzikální zákony

První malý úkol: (odeslání do středy!!, čím rychleji odešleš, tím lépe)

- do sešitu si napiš všechny fyzikální zákony , které jste se na ZŠ naučili (piš pouze názvy, znění zákona buď umíš zpaměti nebo umíš vyhledat)

vzor úkolu:

Fyzikální zákony, které již znám:

  1. Zákon setrvačnosti 
  2. ........
  3. ......

....a pokračuješ výpisem názvů všech zákonů co jsi se naučil

Ve středu vám pošlu řešení (vy mi tento úkol ofoťte a pošlete jako přílohu "Fyzikální zákonyJménoPříjmení")

***  Vážení, toto je poslední úkol z fyziky, který budete ofocovat a posílat, tak ať je to pěkné, doufám, že mne nezklamete (časová náročnost s hledáním, napsáním a ofocením je max 15 - 20min).   ***

VE STŘEDU BUDE JEN ZHODNOCENÍ VAŠEHO STUDIA FYZIKY V 6. - 9. ROČNÍKU

Díky za vaši práci. UMAF