Obsah

Učivo: 6. 4. - 8. 4. 2020

MLUVNICE:

- učebnice str. 76 - naučit se a zapsat do sešitu žlutý rámeček - PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ

- vyvětlení - druhy - http://www.youtube.com/watch?v=AxJou0qgxEU

- učebnice str. 77 - cv. 2, 3 - do sešitu

Řešení:

2. a)  Kvůli nedostatku (PUP) peněz nejela na dovolenou (PUM) k moři. Při teplém počasí (PUPo) se můžeme koupat v řece. Po skončení (PUČ) zápasu si hráči podali ruce. Přes mnoho učení (PUPř) vystudovala vysokou školu. Vrať se do svého rodiště (PUM). Udělej to podle návodu (PUZ). Jel do lázní odpočinout si (PUÚ).; b)  Před odjezdem (PUČ) mi zavolal. Přišel naučit se (PUÚ) rovnice. Kvůli dešti (PUP) se výlet nekonal. za mrazu (PUPo) můžeme bruslit na rybníku. Běž do půjčovny (PUM) lyží. Udělej to podle naší dohody (PUZ). Přes nepřízeň (PUPř) osudu se stal králem. i přes špatnou (PUPř) náladu nás navštívil.;

3.  Přišla si pro peníze (PUÚ). Kvůli horečce (PUP) zůstala doma (PUM). Přes problémy (PUPř) s kolenem trénovala. za slunného počasí (PUPo) přijedu. Šla do obchodu (PUM) na nákup (PUÚ). navzdory nebezpečí (PUPř) se té výpravy zúčastnila. Koupil jí zmrzlinu z lásky (PUP). Koupil jí dárek ke zlepšení nálady (PUÚ). Pro slzy (PUP) neviděla na cestu (PUM). Přestěhovala se do Prahy (PUM) za prací (PUÚ). Přes otcův zákaz (PUPř) hrál celý večer (PUČ) počítačové hry.;

 

- procvičování pravopisu velkých písmenhttp://www.pravopisne.cz/category/pravopisna-cviceni/psani-velkych-pismen/

 

LITERATURA:

- učebnice str. 29 - NATURALISMUS - zápis do sešitu - charakteristika str. 29, dále představitelé francouzského a čekého naturalismu - str. 29 - 30, Émile Zola, Guy de Maupassant, Josef Karel Šlejhar, Karel Matěj Čapek - Chod - stručně život + všechna díla

- pracovní sešit - str. 41 - rozbor textu - KUŘE MELANCHOLIK, str. 43- rozbor textu - KULIČKA

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Učivo: 30. 3. - 3. 4. 2020

Milí žáci,

chci Vás moc pochválit za svědomité plnění zadaných úkolů. Od některých jsem již dostala na e-mail zpětnou vazbu s fotografiemi. Kdo tak ještě neučinil, tak bych Vás požádala o nápravu. Stačí mi několik fotografii, abych viděla, že zadanou práci plníte. Rovněž děkuji za prezentace a těším se na další. Jste šikulky! Doufám, že vše zvládáte a žádný z úkolů Vám nečinil velké potíže. Budu ráda, když se mi všichni v průběhu týdne ozvete na e-mail a napíšete několik vět o tom, jak se máte a jak se Vám práce daří atd.  

V případě jakýchkoliv dotazů a nejasností mě kontaktujte na e-mail - kafkovazsbreznik@seznam.cz 

Vydržte ve své práci! Až se vrátíte do školy, bude pro nás snazší práci jen doplnit, procvičit a dokončit, abychom si pak mohli užít letní prázdniny!

Pevně věřím, že jste si v minulém týdnu dobře procvičili podmět. Tento týden zkusíme začít další učivo a to je PŘEDMĚT.

Rozvrhněte si vždy úkoly, plánujte. Nic neodkládejte na později. Práci si kontrolujte.

Nezapomínejte, prosím, na čtení knihy!

 

MLUVNICE: 

- učebnice - str. 74 - ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT - naučit se a opsat do sešitu žlutý rámeček ze str. 74

http://www.youtube.com/watch?v=R6AnUbJu7rA - vysvětlení

 - učebnice - str. 74 - cv. 2 - do sešitu

řešení -  Odvážnému štěstí přeje. Kdo seje vítr, sklízí bouři. Neříkej hop, dokud nepřeskočíš. Stokrát nic umořilo osla. Tonoucí se stébla chytá. V nouzi poznáš přítele. Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Pýcha předchází pád. Sytý hladovému nevěří. Nehas, co tě nepálí. Kdo nic nedělá, nic nezkazí.;

- učebnice - str. 75 - cv. 4, 5, 7 - do sešitu

řešení 4.  Rozhodl jsem se vyrazit (Pt) na cestu kolem světa. Chtěl bych vyrazit (Př) na cestu kolem světa. Bylo by zajímavé vyrazit (Po) na cestu kolem světa. Bylo by dobré naučit (Po) se španělsky. Měl bych se začít (Př) učit (Př) španělsky. Toužil naučit (Pt) se pořádně španělsky. Je potřeba vysvětlit (Po) mu celý postup. Musím mu vysvětlit (Př) celý postup. Přála si pochopit (Pt) celý postup. Potřebovala bych půjčit (Pt) peníze. Mohla bys mi půjčit (Př) peníze? Je nutné půjčit (Po) jí peníze. Navrhla mi vrátit se (Pt) domů. Měla by ses vrátit (Př) domů. Je žádoucí vrátit se (Po) domů.

5.  Poprosila ho o radu. Požádal ho o pomoc. Zeptal se na oblíbené barvy. Chtěl vědět jméno vynálezce parního stroje. Nevěděl o Petrově návštěvě. Zajímala se o pěstování citrusů. Starala se o čisté prádlo. Slíbil mi nový mobilní telefon. Zeptala se na mého doučovatele matematiky. Popřála mi pevné nervy.;

7.  Nejlepší pivo je Radegast. Miluji olomoucké tvarůžky. Jede traktor, je to zetor. Fandím zásadně Slávii. Kup mi třeba hašlerky. Okamžitě vystupte z té škodovky! Přijel na krásné bílé motorce jawa 250kaž. Našli jsme štěně francouzského buldočka.;

- průběžně si procvičujte pravopis na internetu - Shoda přísudku s podmětem -

 http://www.umimecesky.cz/doplnovacka

http://www.pravopisne.cz/category/pravopisna-cviceni/shoda-prisudku-s-podmetem/

 

LITERATURA:

- učebnice str. 28 - do sešitu - nadpis - REALISTICKÉ DRAMA - zápis - Ladislav Stroupežnický a bratři Mrštíkové + dílo

- opsat slovníček pojmů ze str. 28 - ve žlutém rámečku

- pracovní sešit - vyplnit str. 40

 

SLOH:

- učebnice - str. 141 - ÚVOD DO PUBLICISTICKÉHO STYLU - do slohového sešitu opsat žlutý rámeček (nahoře)

- učebnice - str. 141 - cv. 1 - odpovědi zapište do slohového sešitu

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Učivo: 23. - 27. 3. 2020 

 MLUVNICE:  

 - učebnice - str. 71 - 73 - PODMĚT - opsat do sešitu žlutý rámeček ze str. 71 

/www.youtube.com/watch?v=TxhiNdca8NU - Podmět

 

 - prostudovat a zopakovat žlutý rámeček ze str. 72 - Složitější případy shody přísudku s podmětem - komu to dělá ještě potíže, tak si může pravopis procvičovat na některém z odkazů, které jsem Vám doporučila minulý týden např. http://www.pravopisne.cz/category/pravopisna-cviceni/shoda-prisudku-s-podmetem/

 

/www.youtube.com/watch?v=KNU8BJHxKzA - Shoda přísudku s podmětem - vysvětlení

http://www.youtube.com/watch?v=V3jLqt1SkHE - Shoda přísudku s podmětem - vysvětlení

 - učebnice - str. 72 - cv. 2, 3 - zapsat do sešitu, cv. 4 - zapsat pouze tajenku, která vyjde

 - učebnice - str. 73 - cv. 5 - přepsat do sešitu a doplnit správné i/y

Budu přikládat řešení pro kontrolu a spoléhám, že si daná cvičení vypracujete samostatně a potom překontrolujete podle klíče. Je důležité si uvědomit, že zadanou práci děláte pro sebe a ne pro mě! ;-) V příštím školním roce Vás čekají přijímací zkoušky na střední školy...

Klíč k řešení:

2.  Svátek svatého Valentýna si připomínáme v únoru (všeobecný). Oslavíme to společně v sobotu (nevyjádřený). Povídali (všeobecný), že mu hráli (všeobecný). Narozeniny slavíme (všeobecný/nevyjádřený) jen v rodinném kruhu. Co ti dali k svátku (nevyjádřený)? Co dnes dávají v televizi (všeobecný)? Dávají mi kapesné jednou měsíčně (nevyjádřený). Rodiče mi dávají kapesné (vyjádřený). Píšou o tom na internetu (všeobecný). Někteří o tom tématu píšou často (vyjádřený). V pondělí píšou test na zájmena (vyjádřený). Hrají si na pískovišti s bábovičkami (nevyjádřený). Co hrají v Národním divadle v pátek (všeobecný)? Všichni si v dětství rádi hrají na schovávanou (vyjádřený).;

3.  Líbilo by se mi umět hrát na housle. Trápil ho nedostatek volného času. Bojící se lidé nesmí do lesa. Překvapil mě Tondův příchod. Soutěže by se měli účastnit dobří počtáři. Zaujalo mě řešení celé situace. Znepokojovalo ji jeho chování ve škole. Dařilo se mu chodit včas. Naštvalo ho Vilémovo nesplnění úkolu. Úspěšný řešitel matematické olympiády bude přijat na naše gymnázium. Zajímal mě život prostých lidí ve středověku.;

4.  Co vysílají v televizi? – všeobecný – V; Všichni tomu rozumějí. – vyjádřený – O; Přišel jsem pozdě večer. – nevyjádřený – D; V prosinci slavíme Vánoce. – všeobecný – U; V květnu máme dva svátky. – všeobecný – S; V divadle hrají Rusalku. – všeobecný – T; Oni hrají pexeso. – vyjádřený – U; V pátek hrají doma poxeso. – nevyjádřený – D; V novinách píšou o volbách. – všeobecný – N; Půjdu na procházku. – nevyjádřený – A; Tajenka: „vodu neoceníme, dokud nám nevyschne studna.“;
5. a)  Už jsme ti říkali, že se nám vybily mobily, takže jsme nemohli zavolat. Trenérovi se nelíbily moje poslední časy, protože se zhoršovaly. Jirkovi se rozbily hodinky, které mu koupili rodiče. Evě se posmívali její spolužáci. Tatínka rozzlobily hračky, které děti nechaly na zemi.

b)  Dni se zkracovaly. Dny se krátily. Davy lidí spěchaly na představení. Skupinky deváťáků postávaly u školy. Koně se nahýbali do žlabu pro oves. Houpací koně vrzaly. Lidičky postávali na letišti. Stovky mužů fandily. Draci se vznášeli nad poli. Spousty lidí už to pochopily. Vrátili jsme se před týdnem, ale chyběly nám spací pytle, které jsme ztratili. c)  Polámaly se jim hodinky i budíky. V divadle se sešly pěvkyně, herečky baletky i jejich protějšky. Na filmovém plátně se střídali/střídaly soudkyně, lékařky, prodavačky i učitelé. V chlévech byla ustájena prasata i kůzlata. Na louce rozkvetly pampelišky i kopretiny. Z cizích zemí už přilétli/přilétly vlaštovky, husy, jiřičky i slavíci. Pod splavem sebou mrskali pstruzi i štiky. Včely a čmeláci opylovali květy. Jablka a hrušky už dozrály.;

 

LITERATURA:

 - učebnice - str. 27 - do sešitu napsat nadpis - RUCHOVCI A LUMÍROVCI - opsat do sešitu horní rámeček - charakteristika doby

 - zápis do sešitu - autoři - hlavní body + všechna díla - Svatopluk Čech, Josef Václav Sládek, Jaroslav Vrchlický

 

SLOH: 

 - zopakujte si pravidla pro psaní úvahy v učebnici na str. 137 - 139 a nezapomeňte, že máte zadaný písemný úkol z uč. str. 138 - cv. 2

 

Volný čas využijte na četbu a následnou přípravu Čtenářského deníku, případně k tvorbě prezentací do literární výchovy. Hotové práce mi můžete zaslat ke kontrole na e-mail.

 

V případě jakýchkoliv dotazů a nejasností mě kontaktujte na e-mail - kafkovazsbreznik@seznam.cz 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Učivo: 16. - 20. 3. 2020

MLUVNICE:  

 - učebnice - str. 68 - 69 - PŘÍSUDEK - opsat do sešitu oba žluté rámečky - Druhy přísudků

 - na str. 69 - projít cv. 3, 4 

         str. 70 - projít cv. 5, 6 

http://www.youtube.com/watch?v=Zj6y9wlT5Ms

 Klíč ke kontrole:

3.  Jirka se stal průvodcem na zámku. – Jirka provádí na zámku. Karel úspěšně vyřešil celý problém. – Karel se stal úspěšným řešitelem problému. Aleš je nejrychlejším běžcem ve třídě. – Aleš běhá nejrychleji ze třídy. Jeho bratr je prodavač výpočetní techniky. – Jeho bratr prodává výpočetní techniku. Katka bude výbornou tanečnicí. – Katka bude výborně tančit. Moje sestry budou studovat na gymnáziu. – Moje sestry budou studentky na gymnáziu. Maminka se na mě rozzlobila. – Maminka je na mě rozlobená. Petra se zranila při nedělním tréninku. – Petra je zraněná po nedělím tréninku. Standa bude sportovním komentátorem. – Standa bude komentovat sport. Evžen nás bude reprezentovat na olympiádě. – Evžen bude náš reprezentat na olympiádě. Žádný dům v této čtvrti není na prodej. – Žádný dům v této čtvrti se neprodává. Náš tým byl první. – Náš tým vyhrál. Odsud je vidět Říp. – Odsud je viditelný Říp.

; 4.  V pátek jsem byl v Praze. – plnovýznamové; Lukáš byl hlavním projektantem. – sponové; V neděli tu nebu‑ du – plnovýznamové, budu lyžovat v Alpách. Oskar je překladatelem. – sponové; Michal je na nás hodný. – sponové; Už je týden v lázních. – plnovýznamové; Od pátku jsem v nemocnici – plnovýznamové, protože jsem si zlomila nohu. jsem dobrá ve hře na kytaru. – sponové; Petr není dobrý ve zpěvu. – sponové; Eva není doma. – plnovýznamové;
 

str. 70učebnice 5. a)  Zbyněk se chce dostat (složený) na gymnázium, a proto by se měl začít víc učit (složený). Dalibor potře‑ boval poradit s domácím úkolem. Už jsme přestávali věřit (složený) v dobrý výsledek nemohla jsem tomu uvěřit (složený). Přála jsem si mít vlastní pokojíček. Během vyučování nesmíme používat (složený) mobilní telefony. Emilka se rozhodla skoncovat s nadváhou. Na začátku prosince začalo sněžit (složený). Snažil jsem se pozorně sledovat výklad učitele.; b) fázová – začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat; způsobová – chtít, mít, moci, muset, smět;

6.  Štěpán je dobrý bavič. Obloha byla vymetená. Tento úkol byl snadno vypočitatelný. Jeho stav je nerozhodný. Tento nábytek je nepoužitelný. Honza je nebojácný. Ten dopis je nečitelný. Jana byla jako vyměněná. Ta loď byla snadno ovladatelná. Ten příklad je těžko vypočitatelný.;

LITERATURA: 

 - učebnice - str. 25 - Jan Neruda - do sešitu opsat oba body a všechna díla, podobně udělat zápis ze str. 26 - Karolína Světlá, Jakub Arbes, Alois Jirásek

 - pracovní sešit - vyplnit str. 32, str. 37 - 39

 

Vkládám pouze nejnutnější práci. V průběhu budu přidávat další úkoly, informace a odkazy k domácímu procvičování učiva na internetu. 

Je vhodné neustále opakovat a upevňovat pravidla pro psaní pravopisu!

Na internetu najdete mnoho odkazů... :-)

Volný čas využijte na četbu a následnou přípravu Čtenářského deníku, případně k tvorbě prezentací do literární výchovy. Hotové práce mi můžete zaslat ke kontrole na e-mail.

Pevně věřím, že vše společně zvládneme! V případě jakýchkoliv dotazů a nejasností je možné mě kdykoliv kontaktovat na e-mail - kafkovazsbreznik@seznam.cz 

 Přeji nám všem hodně zdraví, štěstí a klidu! Mgr. Šárka Kafková

 

Přikládám odkazy k procvičování:

https://skolakov.eu/

http://www.umimecesky.cz/

http://www.pravopisne.cz/