Obsah
25. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.40 hodin na teams
Podívejte se na přiložené video:
https://www.youtube.com/watch?v=hxVJaV19L8Y
Zápis:
DISACHARIDY C12H22O11
sacharóza - složena z jedné molekuly glukosy a jedné molekuly fruktosy
- (z učebnice str. 45 vypiš její vlastnosti)
laktóza - mléčný cukr
- obsažen v mateřském mléce savců a mléčných výrobcích
maltóza - sladový cukr
- využití při výrobě piva
POLYSACHARIDY (C6H10O5)n
škrob - (vypiš z učebnice jeho vlastnosti, využití a výskyt)
celulóza - tvoří vlákninu
( vypiš z učebnice vlastnosti a výskyt a využití)
glykogen - zásobní látka u živočichů (uložen v játrech a svalech)
- rozpustný ve vodě
- vzniká v játrech z jednoduchých cukrů
V PS vypracuj úkol 6.8 na str. 23.
Dnešní práci mi pošli.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
23. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.30 hodin na teams
Prěčtěte si str. 45 - SACHARIDY
Do zápisu si napište:
- jsou organické sloučeniny, ve kterých jsou vázány atomy H, C a O
- dělíme je na 3 skupiny:
1. monosacharidy - základní sacharidy, jsou stavební jednotkou všech složitějších sacharidů
2. disacharidy - složeny ze dvou monosacharidů
3. polysacharidy - složeny z mnoha manosacharidových jednotek
MONOSACHARIDY
glukosa (v minulém zápisu)
fruktosa - ovocný cukr, má stejný vzorec jako glukosa C6H12O6
- bílá krystalická látka
- nachází se v medu, ovoci, některé zelenině (kukuřice, melouny, ...)
- je sladší než glukosa, dobře rozpustná ve vodě
V PS vypracuj úkol 6.1 a 6.2 na str. 22.
Dnešní práci mi pošli.
____________________________________________________________________________________________________________________________
18. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.40 hodin na teams
Nejdříve vypracujte PS a zápis a potom si práci zkontrolujeme.
V PS vypracujte úkol 5.8 na str. 19 a 5.9, 5.10 na str. 20.
V učebnici si přečti str. 44 včetně doplňujících informací psaných menším písmem.
Nadpis: FOTOSYNTÉZA
Do zápisu si opište Zapamatujte si a vlastnosti a výskyt glukózy (odstavec nad Zapamatujte si) a schéma průběhu fotosyntézy (obr. 91).
Dnešní práci mi pošli.
____________________________________________________________________________________________________________________________
16. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Prověrku piš do sešitu ze zadu. Nemusíš psát otázky, stačí napsat číslo otázky a odpověď. Odpovědi pošli do skončení dnešní hodiny, tedy do 12.50 hodin.
Deriváty uhlovodíků - prověrka
1) Jak se nazývají kyseliny, které mají v molekule skupinu -NH2? (1b)
2) Co je esterifikace? (2b)
3) Napiš vlastnosti a použití methanolu (5b) a ethanolu (5b).
4) Co jsou freony (2b), mezi jaké sloučeniny je řadíme? (1b)
5) Která kyselina je označována jako ethanová a k čemu se používá? (4b)
6) Co jsou ketony? (2b)
7) Jak se nazývá charakteristická skupina organických kyselin? (1b)
8) Napiš název (1b) a vlastnosti alkoholu (3b), který má v molekule vázané 2 hydroxylové skupiny.
9) Napiš vlastnosti (3b) a použití acetonu (3b).
____________
Přečti si str. 43 a do sešitu si napiš:
Větší nadpis MAKROMOLEKULY
- velké molekuly, v nichž jsou vázány sta a tisíce atomů
- jsou obsaženy: v přírodních látkách (sacharidy, tuky, bílkoviny, enzymy, vitamíny, hormony)
v umělých látkách ( plasty a umělá vlákna)
_____________________________________________________________________________________________________________________________
11. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.20 hodin na teams
Dnes máme poslední kapitolu derivátů uhlovodíků - ESTERY.
Zápis máte v příloze.
Za zápis si opište tabulku 9 na str. 41.
Na příště si zopakujte deriváty uhlovodíků. Bude prověrka.
Dnešní práci a práci z minulé hodiny mi pošlete.
____________________________________________________________________________________________________________________________
9. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Pčečtěte si ještě jednou stranu 40 a zaměřte se hlavně na kyseliny vázané v tucích a kyseliny jako základ života.
Nadpis: VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY
- vyskytují se chemicky vázané v tucích
- mají vyšší počet atomů uhlíku v molekule
- patří mezi ně: (opište si všechny 4 i s jejich vzorci)
Nadpis: AMINOKYSELINY
- jsou chemicky vázané ve všech živých organismech
- obsahují charakteristickou aminovou skupinu -NH2
- nejjednodušší je glycin (= kyselina aminooctová)
Vzorec a vlastnosti si opište z učebnice.
V PS vypracujte úkoly 5.3 a 5.4 na str. 18 a ze strany 19 úkoly 5.5 a 5.7
____________________________________________________________________________________________________________________________
28. 1.
- dnes on-line hodina v 11.20 hodin na Teams
Dnes budeme pracovat na str. 40, kde máme téma ORGANICKÉ KYSELINY. Pozorně si tuto stranu přečtěte a do zápisu si napište:
- nazývají se také karboxylové
- v molekulách je vázaná charakteristická skupina -COOH = karboxylová skupina
(zbytek zápisu máte v příloze)
____________________________________________________________________________________________________________________________
26. 1.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Dnes nás čeká další skupina derivátů uhlovodíků nazvaná KARBONYLOVÉ SLOUČENINY. Patří sem dvě skupiny sloučenin - aldehydy a ketony. Přečtěte si o nich na str. 39 vedle žluté čáry vpravo.
Podívejte se na video. Jsou tam i sloučeniny, které budeme teprve probírat.
http://ttps://www.youtube.com/watch?v=9yAaxYwa9GU
Zde máte zápis:
Karbonylové sloučeniny (1. část).jpg (2.72 MB)
Karbonylové sloučeniny (2. část).jpg (2.57 MB)
_____________________________________________________________________________________________________________________________
21. 1.
- dnes on-line hodina v 11.20 hodin na teams
Dnes se budeme zabývat ALKOHOLY S VÍCE SKUPINAMI -OH. V učebnici jsme stále na str. 39.
V příloze vám posílám dnešní zápis a vzorce k minulému zápisu.. Nejdříve si tedy dopište k minulému zápisu strukturní vzorce methanolu a ethanolu a zápis k fenolu. Teprve potom si napište datum a nový zápis.
Práci z dnešní i minulé hodiny mi pošli.
____________________________________________________________________________________________________________________________
19. 1.
Další skupinou derivátů uhlovodíků jsou alkoholy. Pozorně si o nich přečtěte v uč. na str. 39. Nadpis bude ALKOHOLY a do zápisu si opište shrnutí, vlastnosti, vznik a použití ethanolu (pozor! použití je psáno menším písmem) a vlastnosti a použití methanolu.
Podívejte se na krátké vodeo k názvosloví alkoholů.
https://www.youtube.com/watch?v=mHZ9jDXA5Kc
Vypracujte v PS na str. 18 úkol 5.1 a 5.2.
____________________________________________________________________________________________________________________________
14. 1.
- dnes on-line hodina v 11.15 hodin na Teams
Dnes nás čeká první skupina derivátů uhlovodíků - HALOGENOVÉ DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ. Přečtěte si o nich v uč. na str. 38.
Do zápisu si opište Zapamatujte si a potom si opište uvedenou chemickou reakci i s popisem. K názvu chlormethan si ještě dopište 2. název, který může tato vzniklá sloučenina mít - methylchlorid.
Freony
- halogenové deriváty uhlovodíků, které obsahují alespoň 2 vázané halogeny, přičemž jeden z nich je fluor
- byly příčinou vzniku ozonové díry
- např. freon 12 má vzorec CCl2F2
freon 11 má vzorec CCl3F
Prověrka:
1. Co jsou areny? (2b)
2. Co jsou alkeny a jaký je jejich obecný vzorec? (3b)
3. Napiš vzorec, vlastnosti a výskyt methanu. (5b)
4. Napiš všechny racionální vzorce od dekanu. (3b)
5. Napiš strukturní vzorec izohexanu a jeho druhý název. (2b)
6. Co vyjadřuje molekulový a co strukturní vzorec? (2b)
7. Jak nazýváme sloučeniny, které mají dvě dvojné vazby mezi atomy uhlíku. Napiš 1 příklad -> název, vzorec. (3b)
8. Napiš strukturní vzorce zadaných sloučenin:
a) propin d) naftalen
b) pentan e) ethylen
c) cyklobutan f) methylpropan
Odpovědi pošlete nejpozději ve 12.00 hodin na skype nebo na email.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
12. 1.
- on-line hodina ve 12.10 na Teams
Pro zopakování uhlovodíků si vypracujte v PS VYZKOUŠEJTE SE na str. 15. Vypracovanou práci mi pošlete.
Na str. 37 v učebnici začínáme DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ (napište si to jako větší nadpis).
Zápis:
- jsou to organické sloučeniny odvozené od uhlovodíků nahrazením atomů vodíku v uhlovodíku atomy jiných prvků nebo skupinou atomů prvků
- molekuly derivátů obsahují kromě atomů uhlíku a vodíku i atomy dalších prvků (O, halogeny, N a S)
Teď si do sešitu přepište obr. 74 (odvození některých derivátů metanu) na str. 37.
Příští hodinu bude opakování uhlovodíků. Tak se na to podívejte (zápisy ze sešitu , umět nazvat vzorce, pojmenovat sloučeniny, umět rozlišit alkan, alken, alkin, aren, ...).
_____________________________________________________________________________________________________________________________
7. 1.
- on-line hodina v 11.20 na Teams
1. Poslední kapitola uhlovodíků je na str.35 - UHLOVODÍKY JAKO MOTOROVÁ PALIVA
Přečtěte si celou i s doplňujícími informacemi, které jsou psané menším písmem.
Do zápisu si opište Zapamatujte si.
2. Do sešitu ze zadu vypracujte úkoly z učebnice na str. 36/2, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 14 a 15. Piš otázku a odpověď nebo odpovídej celými větami, ať je jasné, že víš o co se jedná.
Dnešní práci a práci z minulé hodiny mi pošlete.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
5. 1.
-on-line hodina ve 12.10 hod na Teams
Dnes nás čekají poslední sloučeniny z uhlovodíků - ARENY. Přečtěte si o nich pozorně na str. 34, prohlédněte si všechny obrázky a nákresy sloučenin, které zde máte uvedené. Hlavně si všímejte rozmístění jednoduchých a dvojných vazeb.
Zápis:
- nazýváme je také aromatické uhlovodíky
- jsou uhlovodíky, které v molekule obsahují aspoň 1 benzenové jádro
BENZEN C6H6
(opište si ještě z učebnice strukturní vzorec a zjednodušené vzorce z obrázku 66 - je to c, d, e)
- vlastnosti: (opište z prvního odstavce)
- využití: (opište z prvního odstavce)
NAFTALEN C10H8
(zase si z učebnice opište zjednodušený vzorec - je uprostřed stránky nad zapamatujte si a zkuste sami dopsat strukturní vzorec)
- vlastnosti: (vypiš z učebnice)
- využití: (vypiš z učebnice)
STYREN C6H5CH=CH2
(opiš si z učebnice i druhý vzorec - je pod Zapamatujte si)
- používá se k výrobě polystyrenu
TOLUEN C6H5-CH3
(opiš si i druhý vzorec)
- používá se k výrobě výbušniny TNT - 2,4,6 - trinitrotoluen
_____________________________________________________________________________________________________________________________
26. 11.
IZOMERY
- jsou sloučeniny stejného chemického složení (stejného souhrnného vzorce), ale lišící se uspořádáním atomů v molekule
- -CH3 = methyl - uhlovodíkový zbytek od methanu
Opište si příklady izomerů z přiloženého souboru.
Podle vzoru napiš izomer od hexanu a nonanu.
____________________________________________________________________________________________________________________________
24. 11.
Začínáme první skupinu uhlovodíků ALKANY (to bude i nadpis). Přečtěte si o nich na straně 32.
Zápis:
- jsou to uhlovodíky s jednoduchými vazbami mezi atomy uhlíku
- zakončení názvu je vždy -an
- obecný vzorec alkanů je CnH2n+2
Zapište si následujících 10 alkanů s jejich vzorci:
- číslovkové předpony:
mono- 1 hexa- 6
di- 2 hepta- 7
tri- 3 okta- 8
tetra- 4 nona- 9
penta- 5 deka- 10
Na závěr zápisu si vypište z učebnice vlastnosti a využití propanu a butanu (je to odstavec uprostřed strany 32 pod obrázky).
Zápis pošli na skype nebo email.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
19. 11.
Než napíšete datum, dodělejte si k minulému zápisu (kdo ještě nemá) schéma řetězců uhlíku. Je to obr. 59 na str. 30.
Pod to si ještě napište:
- molekulový vzorec - vyjadřuje celkový počet atomů prvků v molekule, např. CO2, CH4.
- strukturní vzorec - vyjadřuje i uspořádání atomů, např. O=C=O, (strukturní vzorec methanu si opište z učebnice na str. 30 nad zapamatujte si - Příklady strukturních vzorců).
Dnes si přečtete v učebnici str. 31.
Teď si napište dnešní datum.
Nadpis: UHLOVODÍKY
- uhlovodíky jsou dvouprvkové sloučeniny uhlíku a vodíku
Podnadpis: METHAN CH4
- nejjednodušší uhlovodík, hlavní složka zemního plynu, složka důlního a bahenního plynu
- bezbarvá plynná látka
- zemní plyn se používá jako palivo v průmyslu a v domácnostech, k výrobě acetylenu, vodíku, sazí a dalších organických látek
- v určitém poměru se vzduchem vytváří výbušnou směs
V 11:35 si zavoláme.
____________________________________________________________________________________________________________________________
12. 11.
Dostali jsme se k nové kapitole. Teď už to nebude jen povídání, ale bude to hlavně o pochopení. Proto by bylo potřeba, aby jste
byli přítomni na skype kvůli případnému dovysvětlení látky.
Dnes si pozorně přečtěte str. 29 - 31. Já vám k tomu něco řeknu kolem půl 12.
Dnešní zápis bude krátký.
ORGANICKÉ SLOUČENINY
- všechny organické látky jsou sloučeninami uhlíku
- jsou základními složkami těl živočichů a rostlin
- řadí se k nim i sloučeniny uhlíku připravené člověkem uměle ( např. plasty, léky, barviva, umělá vlákna)
- uhlík je čtyřvazný (protože má 4 valenční elektrony), tzn. váže se čtyřmi vazbami na další atomy
____________________________________________________________________________________________________________________________
10. 11.
Dostali jsme se k opakování na str. 28. Do sešitů ze zadu vypracujte úkoly 1, 2, 5, 8 a 14.
V PS vypracujte úkoly 3.1, 3.2, 3.4 a 3.5 na str. 10 a úkoly 3.6, 3.7 na str. 11.
Deváťáci, najděte si mě na skype pod emailem mala.breznik@seznam.cz. Od pondělí si mě máte najít na skype a je vás tam 6. Za některé navíc pracují kamarádi.
Do příští hodiny chemie mi pošlete vaši vypracovanou práci z dnešní hodiny.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
5. 11.
Dalšími důležitými surovinami jsou ropa a zemní plyn. O těchto dvou surovinách se dočtete na stranách 26 a 27.
Text si přečtěte celý i s doplňujícími informacemi vedle žlutých čar.
Nadpis bude: ROPA A ZEMNÍ PLYN
Do zápisu si opište Zapamatujte si na str. 26 a 27.
Za zápis si překreslete obr. 50 Schéma destilačních kolon pro zpracování ropy a názvy frakcí s možností jejich využití - na str. 27 a přepište tabulku 7 - Produkty destilace ropy a jejich využití - také na str. 27 (kdo má možnost, může si to okopírovat a nalepit).
____________________________________________________________________________________________________________________________
3. 11.
Přečíst si stranu 25, která se týká uhlí.
Do zápisu si zapište následující informace.
Nadpis: UHLÍ
- je hořlavá hornina
- je to směs látek - hlavní složkou je uhlík, dále je zde vodík, dusík, síra
- obsahuje také nespalitelné minerální látky (popel)
Černé uhlí
(zjisti a zapiš si, z jakého je geologického období, z učebnice vypiš, kolik obsahuje uhlíku, na co se využívá a produkty chemického zpracování uhlí v koksovnách - jsou to 3 černé tečky nad zapamatujte si na str. 25)
Hnědé uhlí
(opět si zapiš, z jakého je období, kolik obsahuje uhlíku)
Čím můžeme ovládat rychlost hoření paliva v kamnech:
(jsou to 3 menší tečky vedle žluté čáry)
_____________________________________________________________________________________________________________________________
22. 10.
Přečtěte si str. 23 a 24 celou.
Nadpis: TEPLO A CHEMICKÁ ENERGIE
Do zápisu si zapište:
- co je exotermická a endotermická reakce
- co je aktivační energie
- co jsou paliva
- na závěr nakreslíš obr. 44 na str 24 - výhřevnost některých paliv
____________________________________________________________________________________________________________________________
20. 10.
Do sešitů ze zadu vypracujte úkoly z učebnice na straně 22/1, 3, 5 a 8.
V pracovním sešitě vypracuj úkol 2.10 VYZKOUŠEJTE SE na straně 8.
_____________________________________________________________________________________________________________________________
15.10.
- Učebnice strana 20 CHEMICKÉ ZDROJE ELEKTRICKÉ ENERGIE.
- Přečíst a udělat zápis ze zapamatujte si a nakreslit obrázek 32.
- A ještě přečíst stranu 21 PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROLÝZY.
- Zápis opět zapamatujte si a nakreslit obrázky 35 a 37 včetně popisu
_____________________________________________________________________________________________________________________________
13. 10.
Dnes nás čeká téma: ZHOUBNÁ KOROZE na straně 19.
Přečtěte si pozorně celou stránku.
Z textu si udělejte zápis.
Následovat bude: Jak chráníme předměty před korozí (3 černé tečky).
Jako poslední bude v zápisu: Kovy od nejreaktivnějšího k méně reaktivnímu (je to v textu za žlutou čárou)
Vypracujte si v pracovním sešitě úkol 2.1, 2.2 na str. 6 a 2.4, 2.5, 2.6 a 2.7 na str. 7.