20. 5.
- dnes online hodina ve 12.15 hodin na Teams
Opakování - nervová a smyslová soustava.
Přečíst str. 110 - 111 - GENETIKA a do zápisu si opiš shrnutí.
______________________________________________________________________________________________
19. 5.
Dnes samostatná práce.
Zopakuj si nervovou a smyslovou soustavu. Přečti si ještě jednou tato témata v učebnici, podívej se na zápisy v sešitě. Příští hodinu budu obě soustavy zkoušet. Kdo nebude na čtvrteční hodině přítomen nebo nebude při online hodině komunikovat, bude zkoušen příští středu ve škole.
______________________________________________________________________________________________
6. 5.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Opakování - POHLAVNÍ SOUSTAVA a ZÁZRAK ZROZENÍ
Úkoly v PS.
______________________________________________________________________________________________
5. 5.
Přečti si str. 106 - 108 - ZÁZRAK ZROZENÍ. Do zápisu si opiš shrnutí ze str. 108.
Podívej se na zajímavé video, zítra si je rozebereme:
https://www.youtube.com/watch?v=aIKDSRW8w_4
______________________________________________________________________________________________
29. 4.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Opakování učiva.
Kontrola úkolů v PS.
Přečti si str. 104 - 105 - POHLAVNÍ SOUSTAVA a do zápisu si zapiš shrnutí ze str. 105.
V PS si vypracuj str. 47.
Práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
28. 4.
Přečíst str. 102 - 103 - HORMONÁLNÍ SOUSTAVA. Do sešitu si opiš shrnutí a tabulku ze str. 103. Kdo má možnost kopírování, může si zkopírovat obr. ze str. 102, abyste si lépe pamatovali, kde se žlázy v těle nacházejí.
V PS vypracuj str. 46.
Podívej se na video:
https://www.youtube.com/watch?v=fv1I-6ConT0
Práci mně pošli.
______________________________________________________________________________________________
22. 4.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Smysly - opakování.
Kontrola úkolů v PS.
______________________________________________________________________________________________
21. 4
Přečíst str.100 - 101- ZRAK i s informacemi na lištách. Do zápisu si opiš shrnutí ze str. 101 a za ně si z textu vypiš:
- co je zornice a jakou má funkci
- co je akomodace
- které buňky umožňují černobílé a které barevné vidění
- které místo se označuje žlutá skvrna
V PS vypracuj str. 45.
Podívejte se na následující video:
https://www.youtube.com/watch?v=WhdS9FX54Oo
______________________________________________________________________________________________
15. 4.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Pozorně si přečti str. 98 - 99 - SLUCH. Do zápisu si opiš shrnutí ze str. 99 dole.
V PS vypracuj str. 44 a str. 42.
Podívej se na následující video: https://www.youtube.com/watch?v=etk83xl9CvY
______________________________________________________________________________________________
14. 4.
Dnes samostatná práce.
Přečíst str. 96 - 97 SMYSLOVÉ ORGÁNY. Do sešitu si zapiš shrnutí ze str. 97 a v PS vypracuj str. 43.
______________________________________________________________________________________________
8. 4.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Kontrola PS.
Shrnutí a doplnění NS.
Samostatná práce: přečíst str. 93 - 95 - NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
Zápis do sešitu: Př 8 zápis .docx (13.89 kB)
Zápis mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
7. 4.
Přečíst str. 90 - 92 ŘÍDÍCÍ CENTRUM. Do zápisu opiš shrnutí na str. 92 a z textu si vypiš, jaká centra se nacházejí v jednotlivých částech mozku (např. prodloužená mícha - centra nepodmíněných a obranných reflexů) a zkopíruj nebo překresli i s popisem obr. na str. 91 - Laloky koncového mozku s centry.
V PS vypracuj str. 41.
______________________________________________________________________________________________
31. 3.
Přečíst str. 88 - 89 - NERVOVÁ SOUSTAVA, do sešitu zapsat shrnutí ze str. 89 a nakreslit si nervovou buňku i s popisem. V PS vypracovat str. 40.
Zápis i PS mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
25. 3.
- dnes online hodina ve 12.05 hodin na Teams
Opakování kožní soustavy a kontrola úkolů v PS.
Pro lepší pochopení a zapamatování se ještě podívejte na následující video.
https://www.youtube.com/watch?v=7lg7NG0GxJE
______________________________________________________________________________________________
24. 3.
Dnes samostatná práce.
V příloze máte zápis KOŽNÍ SOUSTAVA. Je to jako vodítko vašeho zápisu. Pokud bude problém s čitelností, vyhledej si danou problematiku v učebnici a opiš si to z učebnice.
KS - 1. část.jpg (3.24 MB)
KS - 2. část.jpg (2.08 MB)
Zítra si zápis společně projdeme a případné nejasnosti vysvětlíme a doplníme.
Práci z dnešní a minulé hodiny mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
18. 3.
- dnes online hodina ve 12.10 hodin na Teams
Do sešitu napište odpovědi na otázky 1 - 3 na str. 83.
Přečti si kapitolu KOŽNÍ SOUSTAVA a v pracovním sešitě vypracuj str. 39.
______________________________________________________________________________________________
17. 3.
Přečtěte si str. 84 - 85 - VYLUČOVACÍ SOUSTAVA (to bude i nadpis), pozorně si prohlédni obrázky na str. 84 a podívej se na následující video.
https://www.youtube.com/watch?v=2lFTmeGDTEg
Zápis si opiš z přiloženého souboru.
VS - zápis.jpg (2.58 MB)
Součástí zápisu jsou i obrázky. Vy si je můžete zkopírovat z učebnice, jen si tam doplňte informace, které jsou u nich dopisovány.
VS - obrázky.jpg (3.15 MB)
V PS vypracuj str. 38. Ve čtvrtek budeme PS kontrolovat.
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
11. 3.
- dnes online hodina ve 12.10 hodin na Teams
Přečtěte si str. 82 - 83 - ENERGETICKÁ ROVNOVÁHA a do zápisu si napište shrnutí ze str. 83 dole.
Za zápis odpovězte na otázky 1 - 5 na str. 83 dole.
______________________________________________________________________________________________
10. 3.
Přečtěte si str. 79 - 81 - UŽITEČNÉ ŽIVINY.
Do zápisu si napište:
- co je metabolismus, anabolismus, katabolismus
- které jsou základní živiny
- k cukrům si napiš význam, a k jednotlivým druhům cukru si napiš co je to za cukr a v čem je obsažen
- tuky - význam pro člověka, funkce, vitamíny rozpustné v tucích, které jsou tuky živočišné, které rostlinné
- bílkoviny - funkce, význam, kde se nacházejí živočišné a kde rostlinné bílkoviny
- jaké další látky musí potrava obsahovat a jejich význam pro člověka
- opiš si nebo zkopíruj přehled nejznámějších vitamínů
Práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
4. 3.
- dnes online hodina ve 12.10 hodin na Teams
1. Kontrola úkolů v PS z minulé hodiny.
2. Zápis do sešitu:
Části trávicí soustavy
1. dutina ústní - ohraničena rty, tvrdým a měkkým patrem, tvářemi
- jazyk - z příčně pruhované svaloviny
- umožňuje žvýkání a polykání
Zbytek zápisu je v přiložených souborech. Součástí zápisu jsou obrázky, které si můžete zkopírovat z učebnice nebo si je překreslíte a popíšete.
TS 1. část.jpg (3.67 MB), TS 2. část.jpg (4 MB), TS 3. část.jpg (3.37 MB)
Dnešní zápis a zápis z 25. 2. mi pošlete.
______________________________________________________________________________________________
3. 3.
Přečtěte si v učebnici str. 76 - 83 a podle získaných informací vypracujte v PS str. 35 - 37. Ve čtvrtek si úkoly zkontrolujeme v online hodině.
Podívejte se pozorně na přiložené video k trávicí soustavě.
https://www.youtube.com/watch?v=EyVni7s_eHY
______________________________________________________________________________________________
25. 2.
- dnes online hodina ve 12.10 hodin na Teams
Do sešitu si ještě k dýchací soustavě přepište nebo zkopírujte a vlepte tabulku ze str. 74 Kapacita plic.
V tabulce si zvýrazněte: dechový objem, vitální kapacita plic, rezervní plicní objem a celková kapacita plic.
Pod tabulku si ještě napište:
- obranné reflexy: kýchání (při podráždění nosní sliznice) a kašlání (při podráždění sliznice dolních cest dýchacích)
Pro zopakování dýchací soustavy a dýchání se podívejte ještě na následující video.
https://www.youtube.com/watch?v=34iSralulXg
Nyní si napíšete dnešní datum a z přiloženého souboru si opište úvod k TRÁVICÍ SOUSTAVĚ.
TS - úvod.jpg (2.65 MB)
______________________________________________________________________________________________
24. 2.
Z přiloženého souboru si opište zbytek zápisu k dýchací soustavě. Zkopíruj si obrázek plic a plicvích váčků ze str. 73 a nalep je za zápis.
DS II. část.jpg (2.84 MB)
Podívejte se na krátké video k dýchání.
https://www.youtube.com/watch?v=3BQ5A8YDVL8
V PS vypracuj str. 34.
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
18. 2.
K minulému zápisu si opište ještě kousek zápisu k imunitě z přiloženého souboru.
Imunita.jpg (1.71 MB)
Dnes si přečtěte v učebnici str. 72 - 75 - DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Zápis:
- zajišťuje přísun kyslíku do krve a odvádí oxid uhličitý
- dýchání = respirace
Zbytek zápisu si opište z přiloženého souboru.
Dýchací soustava.jpg (3.69 MB)
V PS vypracuj str. 33.
Práci z dnešní a minulé hodiny mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
17. 2.
Přečtěte si v učebnici str. 69 - 71. Do sešitu si napište nadpis MÍZNÍ SOUSTAVA. Do zápisu si napište shrnutí ze str. 71. Pište každou větu na novou odrážku.
V PS vypracujte str.32.
______________________________________________________________________________________________
11. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.05 hodin na teams
Přečtěte si str. 67 - 68 i s doplňujícími informacemi na lištách.
Nadpis: SRDCE
- dutý sval uložený v hrudní dutině mezi plícemi
- váží asi 300g
- je uloženo ve vazivovém pouzdru - osrdečníku
- je tvořeno 2 síněmi a 2 komorami
- mezi síněmi a komorami jsou cípaté chlopně (zabraňují zpětnému toku krve)
- okysličenou krev do těla odvádí aorta (srdečnice)
- neokysličenou krev do plic odvádí plicnice
- na začátku aorty a plicnice jsou poloměsíčité chlopně
- věnčité tepny vyživují sdrce a zásobují ho kyslíkem
- střídá se stah srdečního svalu -> systola a ochabnutí -> diastola
- v klidu se srdce stáhne asi 70x za minutu
Sem si zkopíruj a nalep nebo překresli i s popisem řez srdcem
Krevní oběh
- uzavřený, tvořen 2 okruhy
1. velký (tělní) oběh
2. malý (plicní) oběh
Nakreslit nebo nalepit obrázek ze str. 68.
- srdeční ozvy - vznikají při uzavírání srdečních chlopní (dají se poslouchat fonendoskopem)
- krevní tlak: systolický
diastolický
- měří se tonometrem
- zdravý člověk má krevní tlak 120/80
- elektrokardiograf (EKG) - zaznamenává elektrickou aktivitu srdce
Dnešní práci a práci z minulé hodiny mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
10. 2.
- on-line hodina bude ve čtvrtek
Dnes budete pracovat ještě na str. 66. Přepište si do sešitu tabulku Rozdělení krevních skupin a přečtěte si k tomu odstavec vedle této tabulky, kde máte všechno vysvětlené. Pod to si ještě napište:
- na červených krvinkách může být aglutinogen - Rh-faktor => Rh-pozitivní krev (Rh+)
když tam není => Rh-negativní krev (Rh-)
Potom si do sešitu vypracujte úkol 1 na str. 66 (Něco najdeš v učebnici nebo sešitě, ostatní vyhledej na internetu). Krevní tělíska jsou červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky.
______________________________________________________________________________________________
28. 1.
- dnes on-line hodina v 12.15 hodin na teams
Zápis do sešitu:
Nadpis bude OBĚHOVÁ SOUSTAVA
V příloze máte zápis.
Př - 1. část.jpg (1.89 MB)
Př - 2. část.jpg (3.16 MB)
Př - 3. část.jpg (1 MB)
______________________________________________________________________________________________
27. 1.
Přečtěte si v učebnici str. 64 - 68 - OBĚHOVÁ SOUSTAVA a v PS si podle toho vypracujte str. 30 a 31. Ve čtvrtek bude on-line hodina, kde si vysvětlíme vše potřebné, opravíme případné chyby v PS a zapíšeme zápis.
______________________________________________________________________________________________
21. 1.
Napište datum a nebudeme psát nadpis. Nakreslete si nebo zkopírujte obr. Stavba kosterního svalu ze str. 61.
V příloze vám posílám zápis. Opište si ho do sešitu.
Zápis 1. část.jpg (3.26 MB)
Zápis 2. část.jpg (1.25 MB)
______________________________________________________________________________________________
20. 1.
Dodělejte úkoly v PS ke kosterní soustavě - str. 27 - 28.
V učebnici si přečti str. 61 - 63 - SVALOVÁ SOUSTAVA a do sešitu si opiš shrnutí. Opět by bylo vhodné zkopírovat si a nalepit ze str. 62 obrázky svalů člověka zepředu i zezadu. Tyto svaly se naučte pojmenovat.
V PS si ke svalové soustavě vypracujte str. 29.
______________________________________________________________________________________________
14. 1.
- dnes on-line setkání na Teams ve 12.10 hodin
Dnes dokončíme kosterní soustavu. Čeká nás kostra trupu a kostra dolní a horní končetiny. Přečtěte si proto v učebnici str. 58 - 60 i s informacemi na lištách a prohlédněte si obrázky jednotlivých částí kostry.
Kostra trupu
- tvoří ji páteř a hrudník
- páteř - 33 - 34 obratlů: krční (7) - 1. nosič (kývání hlavy), 2. čepovec (otáčení hlavy)
hrudní (12)
bederní (5)
kost křížová (5 srostlých obratlů)
kost kostrční (4-5 srostlých obratlů)
- zakřivení páteře - dvojesovité
- lordóza - prohnutí dopředu - krční a bederní část páteře
- kyfóza - prohnutí dozadu - hrudní a křížová část páteře
- skolióza - vybočení páteře
- hrudník - tvoří dutinu hrudní
- chrání srdce a plíce
- skládá se z hrudní kosti a žeber, která jsou vzadu připojena k hrudní páteři
žeber je 12 párů: 7 párů pravých - jsou připojena k hrudní kosti
3 páry nepravých - jsou připojena k 7. žebru
2 páry volných
Kostra končetin
- je tvořena pletencem (část, která spojuje končetinu s osovou kostrou) a volnou končetinou.
Tady by bylo opět dobré zkopírovat si (kdo má možnost) ze str. 59 horní i dolní končetinu a pánev i s popisem a nalepit.
Na str. 60 máte v zeleném rámečku vady, onemocnění a poranění, které mohou nastat u kosterní soustavy. Jenom si je pročtěte, zapisovat je nebudeme.
Kosterní soustava na videu:
https://www.youtube.com/watch?v=UrrfLL5s560
______________________________________________________________________________________________
13. 1.
Dnes budeme pracovat na str. 56 - 57. Strany si pčečtěte naučte se názvy kostí, které tvoří lidské tělo.
Do sešitu si napište nadpis STAVBA KOSTRY ČLOVĚKA.
Zápis:
- kostru člověka tvoří: osová kostra - kostra hlavy a kostra trupu
kostra horní a dolní končetiny
Kostra hlavy - lebka
- část mozková - tvoří ji 8 kostí, chrání mozek
- horní část ( klenba lebeční) - kost čelní, 2 kosti temenní
- spodina lebeční - kost týlní, klínová, 2 kosti spánkové
- kost čichová
- část obličejová - tvoří ji 15 kostí
- (vypiš si je z učebnice str. 57)
K dnešnímu zápisu si okopírujte a nalepte do sešitu kostru člověka ze str. 56 i oba obrázky lebky ze str 57.
Kdo nemá možnost kopírovat, dám mu to okopírované, až se vrátíte do školy.
V PS vypracuj na str. 27 úkol 1, 2a 3.
Vypracovanou páci v PS mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
7. 1.
Přečtěte si v uč. str. 54 - 55. Nadpis bude KOSTERNÍ SOUSTAVA
Zápis:
- zajišťuje oporu těla, určuje tvar a rozměry těla
- chrání vnitřní orgány (srdce,plíce, mozek)
- kosti jsou důležité pro krvetvorbu (červená kostní dřeň -> červené a bílé krvinky, krevní destičky)
osifikace = kostnatění
stavba dlouhé kosti (nakresli si ji z učebnice i s popisemnebo zkopíruj a nalep)
- růst kostry končí mezi 18. - 25. rokem
- okostice - na povrchu kosti, umožňuje růst kosti do šířky, kost chrání a vyživuje
- osteoporóza - řídnutí kostí
Na konci zápisu budou tabulky ze str. 55 tvary kostí a spojení kostí a stavba ramenního kloubu. Pokud máš možnost kopírování, můžeš si to okopírovat, jinak musíš přepsat a nakreslit.
______________________________________________________________________________________________
6. 1.
1. Pro zopakování probrané látky si vypracujte zbývající úkoly na str. 25 v PS.
2. Než začneme probírat jednotlivé orgánové soustavy, vypracujte v PS i str. 26, která je takovým úvodem pro vaše další studium lidského těla. K tomu budeš potřebovat prolistovat učebnici, abys zjistil, o jakou soustavu se jedná a na začátku každé nové soustavy se dozvíš i její funkci nebo funkce.
3. Vypracovanou stranu 26 mi pošli ke kontrole.
______________________________________________________________________________________________
17. 12.
Dnes nás čeká kapitola OD BUŇKY K ČLOVĚKU. Přečtěte si ji na str. 52 - 53. Nadpis si dejte TKÁNĚ.
Zápis:
- Opiš shrnutí na str. 53.
- Ze str. 52 si opiš, co jsou tkáně. (tkáně jsou soubory buněk stejného ..............................)
- Potom si vypiš druhy tkání 1. tkáň krycí a výstelková (epitel) a k tomu si napiš příklady tkání, které jsou uvedeny pod obrázky v učebnici. 2. tkáň pojivová (a pokračuješ stejně, až se dostaneš na tkáň nervovou)
- Potom si napíšeš - orgánové soustavy a opíšeš předposlední odstavec na str. 53, každou větu na nový řádek (- k řídicím soustavám patří nervová soustava ( a pokračuješ dál)
V PS vypracuješ úkol 3 na str. 25.
Dnešní práci pošli ke kontrole.
______________________________________________________________________________________________
16. 12.
Přečtěte si str.50 - 51. Přečtěte si i informace na lištách, kde se dozvíte další zajímavé informace.
Nadpis si dejte podle učebnice: VZNIK MODERNÍCH LIDSKÝCH POPULACÍ. Do zápisu si zapište shrnutí na str. 51.
V PS vypracujte stranu 24.
______________________________________________________________________________________________
3. 12.
V PS si vypracujte str. 19. Je to opakování minulé hodiny.
Dnes začínáme biologii člověka. V učebnici si přečtěte str. 43 - 45.
Do sešitu si dejte pěkný větší nadpis BIOLOGIE ČLOVĚKA, pod něj si dejte normální nadpis ÚVOD DO BIOLOGIE ČLOVĚKA.
Do zápisu si opiš shrnutí ze str. 45. V PS vypracuj úkol 1 na str. 20.
______________________________________________________________________________________________
2. 12.
Dodělejte si v PS úkoly po str. 18 a opakujte si savce od vejcorodých po šelmy. Za týden ve středu na ně bude prověrka.
V učebnici si přečtěte kapitolu JAK SE ZVÍŘATA DOROZUMÍVAJÍ, do zápisu si opište shrnutí na str. 42 a potom si vypište z posledního odstavce na str. 39, co všechno patří mezi instinkticní chování.
______________________________________________________________________________________________
26. 11.
Dnes máme poslední skupinu savců - PRIMÁTI.
Do zápisu si nejdřív napište charakteristiku celé skupiny, potom je máte rozděleny na poloopice, opice a lidoopy. Zase si napište charakteristiku a zástupce. Pište heslovitě, na odrážky.
______________________________________________________________________________________________
25. 11.
Předposlední skupinou savců jsou SUDOKOPYTNÍCI. Přečtěte si je v učebnici a do zápisu si nejprve napište charakteristiku z
1. odstavce. Potom je máte rozděleny na nepřežvýkavce a přežvýkavce.
U nepřežvýkavců si zase napište charakteristiku a potom zástupce.
U přežvýkavců si kromě charakteristiky a zástupců nakreslete složený žaludek přežvýkavců, roh a paroh.
______________________________________________________________________________________________
19. 11.
Dnes se budete zabývat skupinou savců nazvanou LICHOKOPYTNÍCI. Přečtěte si str. 32 a do zápisu si zase napište jejich charakteristiku (vypíšeš z prvního odstavce nebo opíšeš shrnutí) a potom si vypiš z učebnice zástupce, kteří k nim patří.
V PS si vypracujte úkoly k savcům, které se týkají skupin, které už máte hotové v sešitě.
______________________________________________________________________________________________
18. 11.
Další skupinou savců jsou KYTOVCI. Přečtěte si o nich v učebnici, vypište si k nim jejich charakteristiku a potom si zapište zástupce ( k nim si nic psát nemusíte).
https://www.youtube.com/watch?v=syQZeTSAedM
Protože je toho na hodinu málo, dáme si ještě skupinu CHOBOTNATCI. Jsou to sloni. Zase si k nim napište charakteristiku a zástupce.
______________________________________________________________________________________________
12. 11.
Další skupinou jsou PLOUTVONOŽCI. Je to krátká kapitola. Přečtěte si ji a společně si zapíšeme zápis.
- příbuzní šelem, obývají mořská pobřeží
- dokonale přizpůsobeni .................
- (opiš si, jak jsou přizpůsobeni)
- na souši - pomalí, neobratní
- ve vodě - obratní a rychle plavou
- masožravci, živí se .........
- v době rozmnožování tvoří velké kolonie (milion jedinců)
- vyskytují se v ....................... podnebném pásu
zástupci: (vypiš z učebnice)
______________________________________________________________________________________________
11. 11.
Dnes nás čeká skupina šelmy. Kapitolu si přečtěte a do zápisu si zapíšeme charakteristiku této skupiny, rozdělení a zástupce.
Nadpis: ŠELMY
(zápis si doplň a napiš do sešitu)
- přizpůsobeni životu ................
- tělo mají ......................
- pohybují se ..................
- mají dobrý sluch, .................
- ke zpracování kořisti používají .........................
Psovití
- kořist uštvou
- nemají ................. drápy
- hlava má většinou protáhlý čenich
zástupci: (vypiš z učebnice)
Kočkovití
- rychlí běžci
- kulatá hlava, velké oči, pružné mrštné tělo
- mají zatažitelné drápy
Zástupci: (vypiš z učebnice)
Lasicovití
- menší šelmy
- protáhlé štíhlé tělo, krátké nohy, nezatažitelné drápy
- živí se drobnými hlodavci, hmyzem i rostlinnou potravou
- pachové žlázy u řitního otvoru
Zástupci: (vypiš)
Medvědovití
- největší šelmy
- velká hlava, zavalité tělo, mohutné tlapy
- většinou všežravci
- přizpůsobeni různým podmínkám (žijí v tropických lesích i polárních oblastech)
Zástupci: (vypiš)
______________________________________________________________________________________________
5. 11.
Další skupinou savců jsou HLODAVCI na str. 22 a 23. Následují ZAJÍCI na str. 24.
Obě dvě skupiny si pozorně přečtěte.
Nadpis: HLODAVCI
- téměř polovina všech savců, někteří přenášejí nebezpečná onemocnění (myš, potkan)
- přizpůsobeni různým podmínkám prostředí
- mají 1 pár hlodavých zubů v každé čelisti ( neustále jim dorůstají)
- mají velkou rozmnožovací schopnost ( několikrát za rok, až 8 mláďat ve vrhu)
- dobře vyvinutý sluch a čich
- někteří mají pachové žlázy
Zástupci: (vypiš si je z učebnice)
ZAJÍCI
- stavbou těla a způsobem života se podobají hlodavcům
- mají hlodavé zuby, ale v horní čelisti mají 2 páry řezáků
Zástupci:
zajíc polní - mláďata se rodí dobře vyvinutá, osrstěná a vidí, brzy po narození běhají
králík divoký - má kratší uši i přední končetiny než zajíc
- mláďata se rodí holá a slepá
______________________________________________________________________________________________
4. 11.
Přečtěte si další skupinu savců - CHUDOZUBÍ - na srt. 21.
Do sešitů si přepište a doplňte zápis:
- žijí pouze ve ..............
- velmi dobrý ..... ( mají protažený čenich)
- ostatní smysly ................
Patří sem: lenochodi - tropické pralesy ...............
- celý život ....................
- trus vylučují ................
- spí ........
- živí se ................
mravenečníci - protáhlá hlava s ............... čenichem
- potravu sbírají ...................... (hlavně mravenci, termiti)
- mají ostré ........
pásovci - velkou část těla chrání ..........., tvoří ho ........... různé ........ a .........
- břišní strana těla je porostlá ......
- při nebezpečí ................
- živí se ..........
- mají až 100 ..........
https://www.youtube.com/watch?v=z2Aw7XaEWk4
https://www.youtube.com/watch?v=cXd8CXY4VXQ
______________________________________________________________________________________________
22. 10.
- pokračujte další skupinou savců - LETOUNI, přečtěte si ji a zapište
______________________________________________________________________________________________
21. 10.
- pokračujete kapitolou PLACENTÁLOVÉ a HMYZOŽRAVCI
- vypracujte i úkoly v PS
______________________________________________________________________________________________
15. 10.
- ŽIVORODÍ a VAČNATCI (ale nevím strany, nemám doma učebnici).
- V PS vypracovat úkoly k těmto skupinám savců.
______________________________________________________________________________________________
14. 10.
- zapsat si kapitolu VEJCORODÍ.