26.5. Astronomie - závěr
Astronomie - test
Zdejse slíbený Test Astronomie
Odpovídejte jasně, stručně a celými větami. Vypracované otázky do sešitu.
19.5 a 21.5.2021 Prezenční výuka - opakování
14.5.2021 Naše Galaxie, Kosmonautika
Proveďte samostatně zápis do sešitu, nic neposílejte, fyzickou kontrolu všech témat provedu ze sešitů příští týden. Kdo má "restíky" dopisuje.
Teams 8:55 - shrnutí látky,
- jsou dvě poslední témata z fyziky, další látka je už pouze opakování
- udělejte si opět zápisy do sešitu vypište hlavní pojmy z obou článků
Kosmonautika motivační video Pro zájemce Mléčná dráha
Ještě jedno opakovací video Střídání ročních období
V dalším týdnu bude testík z Astronomie
12.5.2021 Sluneční soustava
Teams 12:05
Do sešitu si zapište z textu str. 150 - 159 hlavní pojmy.
- měli byste znát jaká tělesa tvoří sluneční soustavu (Slunce, planety, meteoridy, meteority, komety..)
Souvislosti obíhání Země kolem Slunce - střídání dne a noci, roční období, fáze měsíce a zatmění znáte ze 7. ročníku a shrnuty jsou na str. 156.
Astronomie je poslední učivo z fyziky, pak už bude jen shrnutí poznatků z 6. - 9.ročníku. UMAF
Pro radost VIDEO od PAXIho
SLUNEČNÍ SOUSTAVA
7.5.2021 Jaderná fyzika - opakování
Teams 8:30 pokyny k testu
zde se objeví v 8:40 TEST JF (13.21 kB)
odešlete prosím na umaf@zsbreznik.cz do 9:15h
DÚ: kdo má v Bakaláři N, může do neděle poslat chybějící úkoly
Pěkný víkend, UMAF.
5.5.2021 Jaderná fyzika - opakování
Teams 12:10 hod
Dnes závěr kapitoly a cvičný testík, je třeba v něm vyplnit všchny odpovědi - buď je zatrhnete "fajfkou" - správná odpověď nebo "křížkem" - špatná odpověď. Když jsou zatrženy všechny odpovědi, lze si zobrazit řešení, abyste se ohodnotili.
CVIČNÝ TESTÍK JF
- Ti, co mají v odevzdaných úkolech N, nebo dokonce 5, tak mi je prosím zašlete, třeba i v "nízké kvalitě", abych mohl doznámkovat. Termín do neděle 9. května.
Pozn.:(kdo má 8x N a poslal dva úkoly, ze kterých má na Bakaláři dvojky, není to dvojka, protože 8 úkolů je nesplněno, pak je celková práce hodnocena 4).
Vzhledem k tomu, že většina úkolů jsou hodnocené zápisy, neměl by být problém je dopsat a poslat, ať nemusím dávat špatné známky. Vždy označte datum a název hodiny!
30.4.2020 Jaderná energetika
Teams 8:30
Využití jaderné energie je v dnešním světě důležité. protože zdroje energie Zemi nejsou nevyčerpatelné.
Ani alternativní zdroje - větrné elektrárny, solární elektrárny nejsou dobrým řešením. Jejich výroba je energeticky náročná a energii, kterou využijeme na jejich výrobu nám tato zařízení vrátí až za více než 10 let.
Navíc větrné elektrárny se hodí do míst, kde je častý vítr -zpravidla přímořská a horská území. Nevýhody, nežádoucí hluk v okolí, v rovinatých územích estetický dojem, jsou v přirodě vidět - nepěkný les elektráren. Větrné elektrárny obrázky
Se solárními panely je to podobné Solární panely obrázky
Ani u těchto elektráren není dořešena jejich ekologická likvidace, návratnost je také dlouhodobá a v našich krajích je dopad na krajinu také velký.
Klasické tepelné elektrárny mají velký ekologický dopad a nemají nevyčerpatelné zdroje uhlí a jek jste viděli na videu, velmi zněčitují přírodu, v 80. letech naše, polské a německé elektrárny zničily naše lesy v pohraničí. Dopad zněčístění přírody tepelnou elektrárnou . Také po těžbě uhlí to nevypadá nejlíp - Naše krajina Mostecko. Vodní elektrárny v našich zemích, kde není dostatek zdrojů jsou nevýznamné. Jediná energeticky soběstačná země z vodních zdrojů je Norsko, která navícvyužívá naleziště plynu a ropy.
Když porovnáte tyto vlivy s tím, že jaderné elektrárny v naší republice mají negativní estetický dopad jsou vidět zdaleka, ale to je stejné i u tepelných elektráren - chladící věže prostě v přírodě neschováš. Další problém je, že zatím není rozhodnuto co s jaderným odpadem - ale to je naše specialita v ČR se to řeší dlouho, některé severské a další země už mají tento problém vyřešen.
Dnešní úkol je:
- přečíst si články
- Jaderná energetika
- Ochrana před zářením
Stručné zápisy zašlete do středy 18hod. Děkuji.
- z těchto článků si udělejte zápis základních pojmů, které je dobré znát
- Koho tato oblast zaujala může si přečíst Jaderná energetika 2019
- Kdo má se čtením problémy, může se v článku na předchozím řádku podívat na obrázky nebo tady
Ze základní školy byste měli mít základní znalosti o významu jaderné fyziky.
Závěrem je třeba vědět, že jaderné technologie nezvládá a neužívá každý stát. K využití jaderné energetiky je potřeba mít moderní technické zázemí a mít lidi, kteří mají znalosti z jaderné energetiky. Jak jsem v úvodu kapitoly říkal, kdo tuto oblast studuje nebo se vyzná v energetice (nejen jaderné) je velmi ceněn a dobře ohodnocen, v této oblasti je odborníků stále nedostatek. Možná někdo z vás bude v energetice jednou pracovat, kdo ví?
Jedno se ví, příští týden bude na to, co jste z této oblasti nastudovali TESTÍK. UF
Vám všem, kdo budete dělat přijímací zkoušky přeji pevné nervy a co nejlepší výsledek. Váš UMAF
28.4.2021 Jaderný reaktor
Teams 12:05 společný úvod,
pak se s Vámi co nemáte zaslány všechny úkoly budu individuálně domlouvat na nápravě - volání na teams
Dnes je z fyziky jen kratičká, ale důležitá kapitola.
- udělejte si prosím výpis
- a do sešitu si udělejte obrázek schématu jaderné elektrárny (opět věnujte pozornost hlavním pojmům, protože toto užitečné využití jaderné energie je ve světě nejběžnější)
ÚKOL: Na závěr si zapište celou větou odpovědi na otázky 2, 3, 6, 8/str. 140.
Abyste nemuseli psát otázky, odpovídejte tak, aby se z této odpovědi dalo učit!
Vzory odpovědí na 2. otázku ze str 140:
- V aktivní zóně. Zpomalení neutronů moderátorem.
ŠPATNĚ - tato věta je o ničem! Za týden už nevíš co znamená!
- Řetězová reakce probíhá v aktivní zóně reaktoru. Aby probíhala řetězová reakce s velkou účinností, zpomalují se neutrony moderátorem (H2O, C - tuha), zpomalené neutrony mají více času na štěpení jádra.
SPRÁVNĚ - tato věta už vám něco sděluje, učí vás.
Pro lepší pochopení a zábavu posílám video "ke kafíčku", myslím, že se bude líbít i vašim rodičům. Uělejte si pěknou společnou chvíli a pochlubte se jim co už o radioaktivitě znáte. PS: tato videa NEZkreslená věda mi přijdou super.
23.4.2021 Jaderné reakce, uvolňování jaderné energie
Dnes si vytvořte zápis z těchto dvou kapitol, v 8:45 se spojíme v Teams
V dnešní hodině se dozvíte o zatím nejperspektivnější možnosti získávání energie. Na internetu lze najít spoustu materiálu, ale některé věci jsou psány pro vás nesrozumitelným, odborným jazykem. Studium jaderné energetiky je náročné, ale také žádané a studenti jaderné fyziky najdou snadno uplatnění a dobře ohodnocenou práci.
21.4.2020 Radioaktivita
Teams úvod 12:10h
Do sešitu si zapiš pojmy ze dvou navazujících kapitol Radioaktivita a Využití jaderného záření (str 128 -133).
- Z obou kapitol se snaž dělat výpis z textu, tak, aby to "mělo hlavu a patu", vysvětli nové pojmy, snaž se aby to bylo stručné, ale dalo se podle toho naučit - takto budu kvalitu zápisu hodnotit.
- Pečlivě si pročti obě kapitoly a udělej si pěkný zápis do sešitu Zápis by měl být samozřejmě čitelný a pěkný na první pohled.
- Zápis pošlete do příští hodiny na umaf@zsbreznik.cz
(zápis nepodceňuj, závěrem kapitoly bude testík z JF)
Pro zvídavé - prolétni si prezentace a podívej se, co vše radioktivita ovlivňuje v našem životě
16.4.2021 Jaderná energie
- Do sešitu si zapiš pojmy (str. 124 - 125) , které znáš z 6. ročníku z fyziky a z chemie (Atomy, prvky, sloučeniny, ionty, složení atomu, protonové číslo, nukleonové číslo)
- Pečlivě si pročti kapitolu Atomová jádra (str. 126 - 127) a udělej si pěkný zápisdo sešitu - připiš si definice nových pojmů. (pojmy jsou tučně na str. 126) -doplň obrázky str. 127
- Společný výklad a vysvětlení v 8:40h Teams
Ofocený zápis počli do příští hodiny na umaf@zsbreznik.cz
14.4.2021 Optika - testík
Spojení teams 12:05
Zde se objeví 12:10 Test OPTIKA (51.34 kB)
- řešíte zatržením správné odpovědi
- kde je červeně úkol (odpověď, výpočet, proveďte)
- Ofocený nebo přepsaný test pošlete pod názvem Optika test na umaf@zsbreznik.cz do 12:50h, díky UMAF
9.4.2021 (Optické přístroje, závěr- nadpis nepiš jen datum)
úvodní vysvětlení principu Teams 8:20
pak samosrtatně pokračuješ
2. Mikroskop, zapíšeš podle textu (str. 118 - 120), pojmy okulár objektiv, k čemu slouží v praxi a dosahované zvětšení...
3. Dalekohledy,
Zápis z článku optické přístroje mi pošli ofocený do středy 14.4.2021 na umaf@zsbreznik.cz
hodnoceno bude, zda je zápis podle požadavků, dále kvalita obrázků - neofocené jsou hodnotnější, při kreslení si do paměti ukládáte princip, jak přístroj zobrazuje...
7.4.2021 OPTICKÉ PŘÍSTROJE
Dnes bez připojení Teams, jsem na očkování v Brně, máte zde podrobně zadanou práci.
Motivační odkaz: Optické přístroje http://www.fyzika007.cz/optika/opticke-pristroje
ZÁPIS DO SEŠITU:
- Lupa,
prosím přečíst v učebnici a zapsat si co to je - v textu každý najde, že je to spojka s
f < 25cm (připomínám, z úvodní hodiny kapitoly Optika, že bod F - fokus, je ohnisko, f je ohnisková vzdálenost), opět doplň obrázkem 7.25, na něm je krásně vidět princip zobrazování význačnými paprsky (opakoval jsem je v úvodu u zrcadel , zde je to podobně), paprsek procházející středem čočky nemění svůj směr - je to paprsek od pozorovaného předmětu malá hruška, od její stopky směřuje do středu čočky. Druhý významný paprsek: paprsek rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska, je to paprsek jdoucí od stopky malé hrušky rovnoběžně s osou , láme se do ohniska F´.
- ! Obraz vzniká v místě protnutí těchto dvou paprsků - stopka velké hrušky. Takto se dá zobrazit každý bod hrušky.
- Pozorovaný předmět VZOR je hruška, díky lupě vznikne OBRAZ velká hruška.
- Obraz vzniklý pomocí lupy je zvětšený, přímý (není převrácený . "vzhůru nohama"), a neskutečný.
Tyto 3 body si dopiš pod obrázek v sešitě a všechen tučný text o význačných paprscích také!
2. Mikroskop, zapíšeš podle textu, pojmy okulár objektiv, k čemu slouží v praxi a dosahované zvětšení...
Závěr:
Zkuste pochopit u lupy popsaný princip zobrazení předmětu, u mikroskopu a dalekohledu už to kreslit nebudeme, vaší snahou bude podle obrázků pochopit princip jak a proč přístroje zvětšují.
Kdo bude chtít pochopit látku co nejvíc, múže si najít ve vyhledávači zmíněné optické přístroje, třeba v úvodním odkazu, nebo také:
https://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skripta/kurz_fyziky_pro_DS/display.php/optika/4_1 . Odkaz je sice z vyskoé školy, ale obrázek je moc pěkný, ostatní je pro vás zatím nepotřebné.
Doufám, že se vám optika líbí, je to asi jedna z nejhezčích oblastí fyziky, jednoduchá na pochopení a hodně využitelná v praxi. Pilně studujte, ať vám konečně fyzika přináší radost. Váš UMAF.
31.3.2021 Optické vlastnosti oka (115 - 116)
Společné vysvětlení teams 12:05
- úkol, zápis včetně obrázků (ručně, ne ofocených) pošlete prosím na umaf@zsbreznik.cz
26.3.2021 Čočky
Prezentace pro vysvětlení geometrického zobrazení čočkou KLIKNI
- Přečti si stejnojmenný článek v učebnici - Teams vysvětlení 8:40
- Udělej si zápis z tohoto článku, který bude obsahovat:
- rozdělení čoček (uvedeny dva základní druhy - spojka, rozptylka)
- ke každému typu čočky vlastnosti (co dělá s paprsky, jak se předmět zobrazuje)
- ke každému typu čočky dokresli rukou! obrázek (určitě 7.14 a 7. 16, případně vedle nakresli řezy spojkami, rozptylkami)
- napiš a vysvětli pojem optická mohutnost, dioptrie
- závěrem napiš příklady využití spojky a rozptylky v praxi
Praktický úkol: doma určitě máš lupu, vezmi si ji a pozoruj s ní předmět. Lupu oddaluj a přibližuj k oku, rovněž se přibližuj a oddaluj vzhledem k pozorovanému předmětu a pozoruj co dělá obraz. Zda je zmenšený, zvětšený, zda je přímý či převrácený.
Do sešitu pak napiš:
- jaký je lupa typ čočky?
- k čemu nejčastěji slouží?
- co dělá s procházejícím svazkem rovmoběžných paprsků?
- vymysli, při jakých činnostech, či oborech práce se využije
Svítí Slunce .................................................. . Dotvoř větu nebo více vět tak, abys v ní použil slovo lupa k nějaké činnosti v souvislosti s lupou a Sluncem
Váš UMAF JN
* Studijní materiál pro zvídavé:http://www.fyzika007.cz/optika/cocky---zakladni-pojmy *
24.3.2021 Lom světla (104 - 109)
Motivační pokus:
"Nejprve si napusť umývadlo nebo velký aspoň 6l hrnec vodou. Pak do hladiny šikmo zapíchni 30cm pravítko nebo nějakou rovnou delší tyč (špejli, vařečku). Při pohledu šikmo z boku vidíš, jak se špejle v místě průchodu do hladiny "láme" směrem k hladině.
Pak si přečti celý článek Lom světla a pozorně si prohlédni obrázky (o ty v optice jde, tady se moc nepočítá jen se kreslí význačné paprsky, o kterých jsme si říkali minule)."
- PŘI PRŮCHODU PAPRSKU ROZHRANÍM DVOU OPTICKÝCH PROSTŘEDÍ (NAPŘ VODA - VZDUCH) DOCHÁZÍ K LOMU SVĚTLA
Může dojít k:
- lomu ke kolmici
- lomu od kolmice
Nakresli si obr. str 104b Nakresli si 3 obrázky na str. 105 a popiš
Pod obrázky si dopiš podle článku pojmy:
- lom paprsku ke kolmici
- lom paprsku od kolmice
pak si nakresli obrázky str 106/ 7.8. a) b):
- a) Lom paprsku do rozhraní
- b) Úplný odraz paprsku
Pod obrázky si dopiš podle článku pojmy:
- mezní úhel
- úplný (totální) odraz
- závěrem si napiš využití úplného odrazu světla
Domácí úkol:
- 4/ 109 - vysvětlení (pomůcku najdeš v minulé hodině ve význačných paprscích - podobná pravidla jako u odrazu zrcadly platí i u lomu v čočkách)
- 5/109 obrázek a odpověď
- 6/109 pomůžou ti obrázky 7.8. a) b) a obrázek zákona odrazu
HODNOCENÝ ÚKOL
- Vše ofoť a prosím o odeslání do pátku 26.3. na umaf@zsbreznik.cz Děkuji UMAF
19.3.2021 Co bychom měli znát ze 7. ročníku
Teams 8:35
SVĚTLO
- - co to je
- - rychlost světla
- - zdroje světla
ZÁKON ODRAZU
- - definice
- - a k ní obrázek str 101, ke kolmici si dopiš kolmice dopadu
ZRCADLA
- - rovinné (vždy zapiš jaký vzniká obraz, např.: neskutečný (zdánlivý), přímý, stejně velký, stranově převrácený)
- - vypuklé
- - duté
Narýsuj dostatečně velký obr 7.3. a dopiš si pod něj:
- S .....střed kulové plochy
- F........ohnisko
- a doplň do něj
- V.......vrchol zrcadla (tam, kde zrcadlem prochází osa)
- k ose dopiš osa zrcadla
- k velké svíčce napiš vzor (předmět) a k malé svíčce obraz (předmětu)
POZN: O tohle vždy půjde u všech optických přístrojů - zrcadla, čočky, mikroskop, dalekohled budeme zkoumat jak se předmět zobrazí při použití optického přístroje, zkoumáme vždy vzor a obraz
Pamatuj a zapiš si tyto význačné paprsky: (zapiš si pod obrázek)
- paprsek rovnoběžný s optickou osou se odráží do ohniska (a naopak -paprsek procházející ohniskem se odráží rovnoběžně s optickou osou)
- paprsek procházející středem kulové plochy se odráží zpět
- paprsek dopadající do vrcholu zrcadla V, se odráží pod stejným úhlem
Zde se můžeš podívat jak se v zrcadlech paprsky odrážejí a jak vytvářejí obraz předmětu
Klikni ZDE
17.3.2021 Světelné jevy a jejich využití TEAMS 12:05
Naše znalosti o světle ("co bychom měli znát před novým učivem o světle")
- podrobný zápis z článku str 101 - 103, (zápis můžeš doplnit obrázky zobrazení zrcadly)
- do sešitu vyřeš úlohy 1, 3, 5, 7/103
Protože během dopoledne se budou upravovat webové stránky školy a budu mít online školení, je možné, že se s vámi nebudu moci na Teams spojit. Je také možné, že ještě nebude na školní web přístup, proto vám dnešní hodinu umístím i na Teams.
Ať se vám daří, váš UF.
12.3.2021 Elektromagnetické záření test
TEST se zobrazí 8:30 zde KLIKNI (651.15 kB) (nezapomeňte si načíst znovu stránku Fyzika 9)
Doba testu je 30min.
Pokyny:
- na začátek testu napiš datum a podpis
- čísla otázek pište do sešitu a velkým písmenem odpovědi např.: 1) A
- pozor, může být více než jedna správná odpověď! např.: 2) C, D
- v 9h začněte odesílat na umaf@zsbreznik.cz, odešli do 9:10h
- včasnost odeslání je součást hodnocení
10.3.2021 Procvičování a opakování před testem
- Minulou hodinu jsme opakovali, doporučuji dnes ještě zhlédnout videa o elektromagnetickém záření z minulých hodin
- Podívat se na hlavní pojmy, které jste si vypsali ve vašich zápiscích
- zkuste si cvičný test ZDE
- Podívejte se na vzoreček vztahu mezi vlnovou délkou λ a frekvencí f, podle kterého můžeš spočítat vlnovou délku a kmitočet (frekvenci), pozor dosazuj v základních jednotkách - λ v metrech a f v hertzech
- V pátek bude test. Dnes se on-line z organizačních důvodů nespojíme, máte tedy pouze samostatnou práci. Ať se vám daří, pro přípravu na test je základem vaše učebnice, hodně zdaru, váš UMAF
5.3.2021 Elektromagnetické vlny a záření - opakování
- Motivační video SVĚTLO - nejprve zhlédni video
- společné shrnutí kapitoly na TEAMS 8:35
3.3.2021 Zdroje záření
Motivační video Elektromagnetické záření v domácnosti video (obě videa doporučuji shlédnout)
- Dnešní hodinu máte dva úkoly:
- Z článku učebnice případně z jiných materiálů si utvořte zápis o zdrojích záření (tentokrát nedám žádné vodítko co v něm bude - rozsah zápisu max jedna stránka)
- Do sešitu odpovíte na otázky 1 - 7/100 - příští hodinu vyzkouším při shrnutí kapitoly
Kdo chce tento úkol ohodnotit, ofotí a zašle mi umaf@zsbreznik.cz
(zápis je povinný, odesílání k hodnocení dobrovolné) Protože máte úkol na celou hodinu, dnes nebude Teams spojení, kdo bude mít problémy, může mi po hodině volat na Teams. Ať se vám daří UMAF.
26.2.2021 Elektromagnetické záření - Elektromagnetické vlny a záření
- přečti si článek 6.1 - 86 - 95
- Z článku si udělej zápis (který bude obsahovat):
- dělení (přehled elektromagnetických vln) - tabulku si okopíruj a vlep do sešitu
- rychlost jejich šíření
- co je to vlnová délka (značka, jedn)
- obrázek vln o krátké a dlouhé vlnové délce (str. 89)
- co je to kmitočet vlny (zn, jedn)
- vztah frekvence a vlnové délky (str. 89 + zapiš si a nauč vztah a větu pod ním!)
- vypiš si jednotlivé druhy elmag. vln (jejich "definici" a čím jsou významné a k čemu se používají, (světelné záření rozepiš podrobněji) - Dnes máte dost práce, spojím se s Vámi na konci hodiny, krátce vysvětlím a odpovím na dotazy TEAMS 8:55
- Zápis mi zašlete k ohodnocení (budu hodnotit grafickou úpravu, srozumitelnost a zda splňuje výše uvedené požadavky)
Věřím, že dnešní látka vás zaujme a jeden vzoreček jako bonus si snadno zapamatujete. Ať se vám úkol podaří, váš UMAF
24.2.2021 Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními
Teams 12:05h společné shrnutí, odpovědi na dotazy
- samostatná práce test znalostí bezpečného zacházení s elektrickými zařízeními - odešleš do 13h!!
INSTRUKCE:
Děvčata mají odlišný test od chlapců, každý z vás si otevře určený test: TEST BUDE AKTIVNÍ OD 12:25 - NAČTI ZNOVU
Bezpečné zacházení s elektřinou DĚVČATA (725.07 kB) Bezpečné zacházení s elektřinou CHLAPCI (731.48 kB)
- do sešitu si napiš název testu a pak číslo otázky od 1) do 15)
- u každé otázky napíšeš písmenko odpovědi, kterou považuješ za správnou - Ofocené řešení zašleš do 13h na umaf@zsbreznik.cz
- DÚ: připravte si na příští hodinu odpovědi na otázky 1-5 /str. 81, otázky1-2 /str. 84, otázku 1 /str. 85, v pátek vás z nich budu ústně zkoušet
Držím palce, ať se vám vše povede. UMAF
19.2.2021 Spojení teams 8:20h:
- výsledky testu polovodiče - společně
- on line výklad kapitol 5.1, 5.2, 5.3 v jednotlivých kapitolách máte uvedeno, co si zapsat
Bezpečné zacházení s elektrickými zařízeními
- 1) Elektrické spotřebiče v domácnosti:
ZNÁT:
- přívod elektřiny do spotřebiče 3 druhy vodičů a jejich barvy (str. 78)
- co znamenají údaje na štítku spotřebiče nakresi obr. 5.3. str 79, nebo si nakresli štítek z domácího spotřebiče např. vatné konvice, TV, nebo vysavače....
- co je to dvojtá izolace a jak se značí
- funkce ochranného nulovacího vodiče.....co se stane, když se spojí s kovovou částí spotřebiče fázový vodič
- jištění elektrické sítě v domě jističi - 2) Ochrana před úrazem elektrickým proudem
ZNÁT:
- bezpečné napětí =24V, ~ 12V
- !! vypiš si ze strany 82 "bezpečnostní předpisy a zásady" které je nutné dodržovat, abyste předešli úrazu elektrickým proudem
- namaluj si značky "zařízení pod napětím" a "vysoké napětí" - Tuto kapitolu považujte za velmi důležitou! Kdo o tom není přesvědčen, shlédněte následující videa:
PORANĚNÍ EL PROUDEM Rizikové chování
- 3) První pomoc při úrazu elektrickým proudem
- přečti si kratičký článek str. 85 a pak si stručně zapiš, jak bys poskytl pomoc
Toto je závěr učiva o elektřině na ZŠ, přeji vám, aby byl pro vás elektrický proud dobrým pomocníkem a díky vašim znalostem a vašemu bezpečnému zacházení s elektrickými zařízeními nebyl nikdy vašim nepřítelem. Váš UF
17.2.2021 Polovodiče testík - cvičení, jak jste porozuměli
- Testík z webu ZDE vyřeš
- Testík 2 řeš ZDE
- Test 3 - opiš řešení do sešitu, výsledky rozebereme příští hodinu KLIKNI (691.81 kB)
Teams spojení v 12:15
Po spojení se zde objeví další dva testíky
12.02.2021 Polovodiče typu N a P
Společné vysvětlení Teams 8:40
- pročtěte si kratičký článek a zapište, co jsou poloodoče typu N a P ......VIDEO
Dále čtěte a tvořte zápis:
- UŽITÍ POLOVODIČŮ:
POLOVODIČOVÁ DIODA propustný a závěrný směr - obrázky
užití diody v praxi, VA (voltampérová charakteristika), dioda jako usměrňovač - další součástky s přechodem PN (LED dioda, fotodioda)
10.2.2021 Vedení elektrického proudu v PLYNECH
- pročti si článek 3.2. v učebnici, zápis proveď podle Elektrický proud v látkách (156.54 kB)
de je shrnutí, vedení proudu v PL, KL, PLL, ty si zapiš pouze plyny - Zahájení Teams 12:05, společné vysvětení pak pokračujete zápisem
DÚ - zápis prvního článku nové kapitoly POLOVODIČE - ČL. 4.1. - Ofocené odešleš na umaf@zsbreznik.cz
27.1.2021 Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech (nejprve si přečti, po přečtení začni tvořit zápis podle pokynů)
Vedení elektrického proudu v kapalinách
- přečtete si, co byste měli vědět o vedení el. proudu F str.50 (znáš - vodič, izolant, el. obvod, definici elektrického proudu, směr elektrického proudu) - můžeš si vypsat tyto pojmy s vysvětlením
- přečti si článek 3.1 F9, str. 51 - 54
- zápis bude obsahovat:
- nakreslený obrázek vedení el. proudu v elektrolytu NaCl str. 51 (ne okopírovaný!)
- napíšeš, čím je tvořen proud v solném roztoku (str. 52) -"definice"
- pojem elektrolyt
- vysvětlíš čím se liší proud ve vodičích a v elektrolytech
- napiš, praktické využití vedení el. proudu v kapalinách
- Písemně odpovíš na otázky 1,2/54 a podle Ohmova zákona vypočítáš do sešitu úlohy 5 a 8/str.54
První hodnocený úkol odešleš na umaf@zsbreznik.cz
Vysvětlení látky Teams - po přečtení str. 50 - 54 v 12:35h KLIKNI
22.1.2021 Elektrická rozvodná síť
Úkol 1- zápis
- Do sešitu si zapíšete výtah z článku 2.4 str. 46 - 49
- v zápise bude uvedeno dělení napětí podle hodnot z článku
- popíšete cestu elektřiny z elektrárny do domácnosti
- k tomuto popisu nakreslíte schéma rozvodné elektrické sítě podle obr. v učebnici - ihned po dopsání článku mi zašlete prosím ofocený zápis na umaf@zsbreznik.cz
Úkol 2 - Opakování učiva (pracuj podle učebnice)
- podle zadání příkladů za pomoci vzorečků v učebmici vyřešíte do sešitu příklady 633, 634, 635, 636 a 637 z testíku z 15.1.2021 (kapitola střídavý proud, efektivní hodnota U,I)
- DÚ: řešíte podle zadání testíku příklady 638, 639 (kapitola transformátor)
- Dnes dopoledne zašlete na stejný e-mail jako úkol , děkuji.
Společné spojení Teams 8:55
Snažte se, ať máte co nejvíce splněno do našeho spojení, díky UMAF
20.1.2021 Z důvodu porady se hodina nekoná - ÚKOL:
- podle stránek si zkontrolujte, co jste měli poslat a neposlali prosím o zaslání. Díky UMAF
15.1.2021 Střídavý proud, transformátor, testík
Po spojení cca v 8:35 se zde objeví test, s pomocí vašich učebních materiálů odpovíte podle čísel na otázky,
případně spočítáte příklady - jsou červeně zakroužkované, řeření mi ofotíte a zašlete do 9:15h na umaf@zsbreznik.cz
!! V 8:35 musíš stránku načíst znovu, jinak se test neobjeví!!
Test STR1 (675.12 kB) Test STR2 (723.71 kB) Test STR3 (331.04 kB)
13.1.2021
Spojení Teams 12:05 - vysvětlení nového učiva
1) Měření střídavého proudu a napětí
- zápis článku 2.2, v zápise:
- obrázek grafu, vysvětlení efektivní hodnoty Im ,Um
- Zapsat vztah mezi I a Im , stejně mezi U a Um
- napsat jak a čím se střídavý proud a napětí měří
2) Transformátory
- hodnocený, samostatně vytvořený zápis, článek 2.3 (bude zde definice transformátoru, složení, elektrotechnická značka, vysvětlení principu, vztahy pro transformaci, nové pojmy transformační poměr atd., ......je to na vás, jak kvalitní zápis bude.) Hodnotím srozumitelnost, grafickou úpravu, věcnou správnost a úplnost.
- zápis doplňte o vhodné obrázky (z učebnice, internetu)
Oba ofocené články mi zašlete do pátku na umaf@zsbrezník.cz , děkujiUMAF.
8.1.2021 Nadepiš si novou kapitolu STŘÍDAVÝ PROUD
Dnešní téma je Vznik střídavého proudu.
Pozorně si přečti kapitolu 2.1 Vznik střídavého proudu.
- tvůj úkol - vytvoř si zápis do sešitu, v něm budou hlavní pojmy:
- definice střídavého proudu
- odlišnost od stejnosměrného proudu
- co je grafem střídavého proudu (překresli si obrázek 2.4.)
- perioda střídavého proudu (značka T, jednotka s)
- frekvence střídavého proudu (značka f, jednotka Hz)
- vztah mezi těmito veličinami - DÚ: Písemně odpověz na otázky1, 3, 4, 5, 6
Zápis mi pošlete do pondělí na e-mail umaf@zsbrezník.cz
- Spojení Teams začne v 8:45 (to byste měli mít většinu úkolů splněnou)
- motivační video ke střídavému proudu → VZNIK STŘÍDAVÉHO PROUDU
UMAF
6.1.2021 Elektromagnetická indukce (DÚ: otázky a odpovědi 3, 4 str. 32)
V prosinci jsme si vysvětlovali opačný jev k principu elektromotoru - do motoru složeného z elektromagnetů pustíme elektrický proud a cívka rotoru je nucena magnetickým polem statoru k otáčivému pohybu.
Po přečtení článku 1.5 zjistíte:
- že změnou magnetického pole v okolí cívky např. pohybem magnetu vzniká v cívce elektrický proud str.29 obr. 1.20
pozor! el proud vzniká jen při pohybu magnetu (změně mg. pole v okolí cívky)
pojmy pro zápis INDUKOVANÝ PROUD, kde a za jakých podmínek vzniká obrázky a) a c)
- ! druhý pokus viz. obr 1.21, primární a sekundární cívka na společném jádru, proud opět vzniká pouze při změně magnetického pole první cívky - obr. 1.21 případ b) a d), která vytváří magnetické pole, které indukuje v sekundární cívce indukovaný proud
pojmy pro zápis PIMÁRNÍ, SEKUNDÁRNÍ CÍVKA NA SPOLEČNÉM JÁDRU, INDUKOVANÉ NAPĚTÍ, na čem závisí velikost indukovaného proudu (viz obr1.22, reostat- "odpor se šipkou", zde mění proud v primárním obvodu - pohybem jezdce "šipky" se mění odpor v obvodu a tím dochází podle OZ ke změně proudu v obvodu. Důsledek změna magnetického pole v okolí sekundární cívky, tím se mění indukovaný proud i napětí v sekundárním obvodu II.
Úkoly:
- pečlivě si přečti tyto instrukce a současně pročítej kapitolu 1.5
- vytvoř si do sešitu zápis, doplň o vhodné obrázky
- zápis mi do pátku odešli ofocený
Na TEAMS se spojíme v 12:35
K lepšímu pochopení zasílám ještě odkaz: ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE
Od 27. 11. do 18.12. prezenční výuka
27.11.2020 Působení magnetického pole na cívku s proudem
- nejprve si přečtěte článek 1.3
- kdo bude hotov dříve udělá si zápis
- v 8:35 vás pozvu do skupiny F9 na Teams k vysvětlení látky
- DÚ: do sešitu si nakreslíš obrázek vysvětlující princip zvonku nebo elektromagnetického relé
25.11.2020 Magnetické pole cívky s proudem
1)
- Přečti si článek 1.1, zkus pochopit pokus (příští středu si jej předvedemee ve F ve škole)
- Do sešitu si udělej zápis, v něm bude:
- schématická značka cívky
- vzorně zapsáno PRAVIDLO PRAVÉ RUKY (uprostřed str. 15), toto pravidlo si napíšeš, zarámuješ a naučíš zpaměti
- pod pravidlem bude obr. ze str. 15, pěkně překreslit - zápis může obsahovat shrnutí str.15
2) Přečti si a zapiš ELEKTROMAGNET A JEHO UŽITÍ str. 16. - 20.
Dnes se s vámi pokusím spojit okolo 12:30h pomocí Teams, mám od 11:30 jednání ohledně webu naší školy, nevím, kdy skončíme, takže se možná uslyšíme až v PÁ, UMAF
20.11.2020 ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY
Navazujeme na základní znalosto elektřiny a magnetizmu z 8. a 6. ročníku, začínáte novou učebmici pro 9. ročník
- Přečti si článek 1.0 str.10 - 13
- Z článku si utvoř zápis
- do sešitu písemně odpověz na otázky 1 - 3 str. 13, tak, aby to mělo smysl
Vysvětlíme si na SKYPE v 8:35h
18.11.2020 Písemná práce klikni zde: Elektřina písemná práce 1
Skype spojení 12:10 - instrukce
- písmenou práci mi zašlete do pátku do 8:00 h v domluveném formátu
- zde se po vysílání objeví instrukce:
Řešení piš na čistý papír, postupuj podle čísel příkladů.
Práci odešli do pátku do 8.00h na umaf@zsbreznik.cz jako PŘÍLOHU e-mailu s názvem
„Jméno Příjmení Elektřina 1“
13.11.2020. Založení účtů Microsoft OFFICE 365
- vážení, během této hodiny Vám přijdou buď na e- mail nebo na skype účet Vaš přístupová hesla na přihlášení
- nejprve se spojíme, řeknu vám instrukce
- pak se spojíme znovu a online budete zkoušet založení účtu na Vašem PC
UMAF
11.11.2020. Elektřina 8. ročník závěr samostudium na zadané okruhy
na 11.11. okruhy k opakování
- umět nakreslit jednoduchý elektrický obvod
- umět nakreslit sériově a paralelně zapojené spotřebiče
- Znát U,I,R pojmenovat a jaké mají jednotky, znát W, P, P0, η(éta)
- vyslovit Ohmův zákon
- umět spočítat jednoduché příklady na OZ
- spočítat výsledný odpor paralelního a sériového zapojení, vztahy mezi napětími a proudyU1 , U2,, I1, I2 v obou zapojeních.
- spočítat elektrickou práci, výkon, účinnost
- umět ji spočítat i s použitím OZ, kdy neznám U, I, ale např. znám U, R nebo R, I (viz studijní materiály z hodiny 4.11.2020)
- znát jednotky práce a elektrické práce a jejich převodníé vztahy
Vše jsme probírali a procvičovali, případně čerpáš ze sešitu nebo ze studijních materiálů, které jsem vám zde uváděl. UMAF
6.11.2020. Elektřina 8. ročník závěr
Témata k opakování:
Elektrický obvod, Ohmův zákon
Elektrický obvod
Sériové zapojení rezistorů
Paralelní zapojení rezistorů
Práce, výkon, účinnost - máte od minule
V 8:40 navážeme spojení, kdo může, vytiskne si tyto materiály nebo si je připraví na obrazovce.
Během víkendu se zde objeví, co byste měli umět na středeční práci
Váš UMAF
Sériové za
4.11.2020. Elektrická práce, výkon, účinnost - závěr
Zde Vám zasílám shrnutí těchto pojmů z 8. ročníku, podobné příklady se objeví
- v opakovací práci, kterou vám zadám v pátek.
- **** SHRNUTÍ Práce výkon účinnost
- Dnes si ve skype hodině probereme některé příklady z tohoto shrnutí a budu řešit vaše dotazy
· DÚ: studijní materiály z hodiny fyziky 21.10. str 164 U1, U2 - písemně a prosím odeslat do pátku na umaf@zsbreznik.cz
SKYPE spojení začne dnes 12:15h, připravte si vše potřebné a také dotazy k učivu UMAF
23.10. Elektriká práce výkon - Skype konzultace začne 8:40h
21.10. Elektrická práce výkon
Studijní materiály
Podívejte se na tyto materiály, v 12:20 se zde objeví úkoly, které máte vypracovat do sešitu (ve 12:20 si tuto stranu aktualizujte nebo načtěte znovu).
Případné osobní dotazy na skype od 13 do 13:00, teď se vám nemohu osobně věnovat, zařizuji pro učitele zítřejší školení na TEAMS.
Celá skype hodina bude v pátek.
Písemně do sešitu:
- Elektrická práce - rámeček str. 160, W=UIt - (zpaměti)
- Příklad str. 160 do sešitu
- Výkon elektrického proudu - pročíst str 161 pro pochopení co je "příkon, výkon"
- Opsat rámeček str. 163
- ze strany162. si opište co je jednotka kilowathodina a převod kWh na MJ
- Opište si příklad na výpočet příkonu str. 162
- poslední úkol, na str. 162 uprostřed si opište vzorečky pro výpočet příkonu s použitím Ohmova zákona
Všechny tyto úkoly jsou podle studijního materiálu, v pátek budeme mít možnost si vše vysvětlit ústně na SKYPE
UMAF
16.10. Paralelní zapojení rezistorů
Studijní materiály
Do sešitu zapsat Příklad str. 151 studijní materiál (vytisknout si a nalepit nebo nakreslit obr. 2.59)
Najít si na webu a zapsat:
Elektrická práce - vzoreček
Elektrický výkon - vzoreček
Spojení zahájím 11:35 skype, kdo se mi neohlásil zkusí požádat o spojení, zařadím ho do skupiny, díky. UMAF
14.10. 2020 Pravidla práce ve fyzice na dálku
Moji milí deváťáci,
dnešek jste měli bez úkolů, podle hesla "Život je těžký i bez fyziky".
V následujících týdnech výuky vás budu úkolovat prostřednictvím webových stránek školy
zakladni-skola-1/tridy/ixtrida/fyzika/
Zde budete nacházet pod datem dne úkoly na výuku.
Úkoly budete řešit písemně do sešitů, stejným způsobem, jako kdybych vás učil ve škole. Tato vaše práce nebude hodnocena jako domácí úkol, ale jako vaše zákonná povinnost absolvovat základní vzdělávání, stejně jako je hodnocena vaše práce ve škole. I když v tuto mimořádnou dobu si plníte povinnou školní docházku bez přítomnosti v budově školy.
Abych mohl kontrolovat a hodnotit Vaši každodenní práci, připomínám jak bude hodina fyziky v sešitě vypadat:
1) za okrajem sešitu je uvedeno datum (jako v hodině, okraje budou mít všichni)
2) uvedete nadpis
3) písemně vypracujete úkoly podle pokynů do sešitu
4) rodič podepíše vaši práci
Průběh výuky:
- V následujících týdnech výuky vás budu úkolovat prostřednictvím webových stránek školy (OF-LINE výuka, bez okamžitého spojení s vyučujícím, žák pracuje samostatně na zadaných úkolech z webu).
- ON-LINE, komunikovat spolu budeme dohodnutým způsobem, zatím pomoci SKYPEnebo Zoom, při problémech můžete volat na mobil 721 603 781. Tento způsob slouží ke konzultaci látky s vyučujícím, vysvětlení látky, odpovědi na vaše dotazy a ke skupinové komunikaci.
- Spojením SKYPE, budu také kontrolovat, zda jste přítomni v hodině, protože nyní je distanční výuka povinná, rodiče žáka omlouvají.
S pozdravem váš učitel matematiky Mgr. Jan Nešpor, spojení: umaf@zsbreznik.cz, SKYPE jméno "UMAF", mobil 721 603 781
Úkoly:
1) do sešitu si napiš datum a nadpis 14.10. 2020 Pravidla práce ve fyzice na dálku, pak si opiš čtyři pravidla jak má hodina v sešitě vypadat.
2) Vypočítej si slíbené příklady na U, I, R a odešli mi je na email (viz spojení)
Příklady U I R
3) Poslední opakování bude paralelní zapojení rezistorů, vyzkoušej si kalkulačku
https://kle.cz/vypocty/rezistory_sp.html
Ve 12:20 se spojíme na schůzce, pozvánku hned vložím, musíte si stránku aktualizovat ve 12:20 aby se objevila zde
UMAF Fyzika matematika is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/92728985279?pwd=UVFIS2xsT3JLS2NpNGZjQWpYSUM1QT09