13. 5.
- dnes on-line hodina v 11.20 hodin na teams
Opakování uhlovodíků - alkeny, alkyny, cykloalkany, areny.
PL - chemické reakce.
Úkoly v PS.
______________________________________________________________________________________________
11.5.
- dnes on-line hodina v 12.05 hodin na teams
Opakování názvosloví uhlovodíků.
Úkoly v PS.
Na příští hodinu si připrav následující PL: Ch 9 - PL chemické reakce.jpg (2.8 MB)
______________________________________________________________________________________________
6. 5.
- dnes on-line hodina v 11.15 hodin na teams
Kontrola pracovních listů.
Úkoly v PS.
Vypracuj úkol 1, 2, 3, 6, 7 a 12 na str. 60. Piš otázku a odpověď nebo odpovídej celými větami. Samotné odpovědi nestačí!!!
Práci mně pošli.
______________________________________________________________________________________________
4. 5.
Dnes si zopakujeme uhlovodíky. Podívej se na krátká videa.
https://www.youtube.com/watch?v=raQG_DibRI4
https://www.youtube.com/watch?v=raQG_DibRI4
______________________________________________________________________________________________
29. 4.
- dnes on-line hodina ve 11.15 hodin na teams
Opakování učiva.
Tajenky, rébusy.
Do sešitu vypracuj pracovní list: Ch 9 - Utvoř dvojice.jpg (2.88 MB)
Vypracovanou práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
27. 4.
Dnes samostatná práce.
Přečíst str. 59 - CHEMIE, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A OCHRANA PŘÍRODY (dokončení minulého zápisu).
Do sešitu si opiš Zapamatujte si a vypiš si, co jsou bezodpadové technologie a co znamená recyklace odpadů.
A ještě trochu opakování: Ch 9 - prvky.jpg (1.37 MB). Je to práce s periodickou tabulkou prvků. Kdyby ji někdo neměl, tady ji máte k dispozici, ale některá čísla jdou špatně přečíst: PSCHP.jpg (5.32 MB)
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
22. 4.
- dnes on-line hodina ve 11.15 hodin na teams
Opakování probraného učiva.
Kontrola vypracovaných PL.
Vypracuj následující úkoly: Ch 9 - prvky, sloučeniny.jpg (1.16 MB)
Vypracovaný úkol mně pošli.
______________________________________________________________________________________________
20. 4.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Opakování probraného učiva.
Úkoly v PS.
Přečíst str. 58 i s doplňujícími informacemi psanými menším písmem- CHEMIE, ŽP A OCHRANA PŘÍRODY. Do sešitu si zapiš Zapamatujte si z téže strany a z textu si dopiš, co jsou emise a imise.
Na závěr si překresli nebo zkopíruj obr. 131 na str. 58.
Vypracuj PL: Ch 9 - atomy, molekuly, sloučeniny.jpg (2.56 MB)
Hotovou práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
15. 4.
- dnes on-line hodina ve 11.20 hodin na teams
Opakování probraného učiva.
Úkoly v PS (str. 28 - 29).
Vylušti následující křížovku: Ch 9 - křížovka.jpg (3.96 MB)
Vypracuj PL: Ch 9 - PL.jpg (3.74 MB)
V PS vypracuj úkol 7.16 a 7.17 na str. 30.
Zde máte rovnice k úkolu 7.14: PS - rovnice.jpg (950.85 kB)
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
13. 4.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Opakování probraného učiva.
Kontrola úkolů v PS (str. 28 - 29).
Vypracovat PL: Ch 9 PL.jpg (3.23 MB)
Vypracovaný PL mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
8. 4.
- dnes on-line hodina ve 11.20 hodin na teams
Kontrola úkolů v PS.
Přečíst str. 57 - CHEMIE A POTRAVA ČLOVĚKA. Do zápisu si opiš Zapamatujte si a ke každé složce potravy si napiš v čem se vyskytuje a proč je pro člověka důležitá.
Na závěr zápisu si napiš Jak prodloužit život potravinám (4 černé tečky vedle žluté čáry)
Zápis mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
6. 4.
Dnes samostatná práce.
Přečíst str. 56 - CHEMIE, ČISTOTA A KRÁSA ČLOVĚKA.
Do zápisu si opiš Zapamatujte si, co jsou tenzidy a rovnici Podstata výroby mýdla (žluté rámečky pod zapamatujte si).
Na závěr zápisu si nakresli nebo zkopíruj a nalep obr. 129 i s popisem.
V PS vypracuj úkoly na str. 27 - 28. Příští hodinu si je zkontrolujeme a doplníme.
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
30. 3.
- dnes on-line hodina ve 12.20 hodin na teams
Kontrola PL - ionty.
Přečíst str. 55 - CHEMIE A ZDRAVÍ ČLOVĚKA.
Zápis do sešitu: Ch 9.docx (13.92 kB)
Zjisti a do sešitu si napiš, k čemu se používají následující skupiny léků:
- antipyretika
- analgetika
- antirevmatika
- antihistaminika
- antibiotika
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
25. 3.
Dnes samostatná práce.
1. Přečtěte si str. 54 - CHEMIE A BIOTECHNOLOGIE i s informacemi psanými menším písmem. Do zápisu si opište Zapamatujte si, z taxtu si napiš, co jsou enzymy a hormony. Z odstavce Mléko a biotechnologie si napište, jak se vyrábí většina mléčných výrobků (prvních 5 řádků).
2.Opakování chemie 8. ročníku (piš do sešitu ze zadu nebo vytiskni a nalep):
Vypracuj pracovní list: Ionty.jpg (3.06 MB)
Tady je malá nápověda, kdyby někdo zapomněl, jak se ionty tvoří:
Ionty - nápověda.jpg (3.04 MB)
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
23. 3.
- dnes on-line hodina ve 12.20 hodin na teams
Nejdříve samostatná práce - přečíst str. 53 CHEMIE OCHRÁNCEM PŘÍRODY a zapsat si zápis.
Do zápisu si opište Zapamatujte si a z textu si dopište (nebo vyhledej na internetu), co hubí (proti čemu se používají):
- herbicidy
- fungicidy
- insekticidy
- rodenticidy
Dále si napište, na čem jsou založeny lapače hmyzu.
Zápis mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
18. 3.
Dnes samostatná práce.
Přečtěte si str. 51-52. Napište si větší nadpis CHEMIE V ŽIVOTĚ ČLOVĚKA. Pod něj si napište normální nadpis CHEMIE A PRŮMYSL.
Do zápisu si napiš Zapamatujte si ze str. 52 a přepiš nebo zkopíruj tabulku 10 - Některé průmyslové obory využívající produkty chemických výrob a obr. 117 - Podíl hlavních zdrojů získávání energie v ČR.
______________________________________________________________________________________________
16. 3.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
1. Vyhodnocení zadaných úkolů z minulé hodiny.
2. Do sešitu si pod dnešní datum přepiš nebo vytiskni a nalep tabulku příklady polymerů, vlastnosti a použití.
Polymery.jpg (4.06 MB)
3. Do sešitu ze zadu vypracuj úkoly 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10 a 11 na str. 50. Piš otázku a odpověď nebo odpovídej celými větami. Samotné odpovědi nestačí!!!
4. Opakování chemie 8. ročníku (piš do sešitu ze zadu):
- Názvy látek roztřiď do skupin s označením směsi, prvky, sloučeniny: vodík, voda destilovaná, voda povrchová, kyslík, kyselina krypton, kobalt, korund, kaolin.
- Napiš: co je směs, jaké směsi rozlišujeme, co je prvek, co je sloučenina
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
11. 3.
- dnes on-line hodina ve 11.20 hodin na teams
Přečtěte si str. 49 - UMĚLÁ VLÁKNA - i s doplňujícími informacemi psanými menším písmem.
Do zápisu si zapiš:
- proč se vyrábí syntetická vlákna
- která jsou nejvýznamnější
- ketrá vlákna patří mezi polyamidová
- vlastnosti a použití silonu
- jak se vyrábějí polyesterová vlákna
- jaké mají názvy
- výhody a nevýhody syntetických vláken
Zápis mi pošli.
Úkol 1. Podívejte se na různé druhy oblečení, z čeho je vyrobeno a o daných materiálech (3-4 různé) si zjitěte základní informace. Svá zjištění napište ve wordu a pošlete mi je. V příští hodině je přečtete i svým spolužákům.
Úkol 2. Pokus: vezmi si malou bramboru, oloupej ji a nastrouhej na jemno. Z nastrouhaného materiálu vymačkej tekutinu, nalej ji na plastovou misku (talířek, apod.) a nechej tekutinu na teplém místě vyschnout. Při přípravě pokusu pořizuj průběžně fotodokumentaci. Napiš ve wordu, co jsi zjistil, přidej fotky a pošli na email.
______________________________________________________________________________________________
9. 3.
- dnes online hodina v 9.30 hodin na Teams
Přečtěte si str. 48 - PLASTY. Do zápisu si opište shrnutí a ke zmíněným plastům si vypište jejich vlastnosti a využití.
V textu vyhledej, jak plasty vznikají, napiš si do sešitu a napiš si i rovnici vzniku polyethylenu z ethenu.
V PS vypracujte úkol 6.12 na str. 25.
Práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
4. 3.
Dnes budete mít samostatnou práci.
Přečtěte si str. 47 - BÍLKOVINY - celou i s doplňujícími informacemi psanými menším písmem.
V přiloženém souboru máte zápis.
CH bílkoviny.jpg (2.76 MB)
V PS vypracujte úkol 6.5 a 6.6 na str. 23 a 6.9 na str. 24.
Dnešní práci mi pošli ke kontrole.
______________________________________________________________________________________________
2. 3.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Přečtěte si str. 46 - TUKY. V přiložených souborech máte dnešní zápis.
Tuky 1. část.jpg (2.54 MB)
Tuky 2. část.jpg (2.44 MB)
Vlastnosti a výskyt tuků si vypište z učebnice str. 46 dole.
V PS vypracujte úkol 6.4 na str. 23.
Práci mi pošlete.
______________________________________________________________________________________________
25. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.40 hodin na teams
Podívejte se na vložené video:
https://www.youtube.com/watch?v=hxVJaV19L8Y
Zápis:
DISACHARIDY C12H22O11
sacharóza - složena z jedné molekuly glukosy a jedné molekuly fruktosy
- (z učebnice str. 45 vypiš její vlastnosti)
laktóza - mléčný cukr
- obsažen v mateřském mléce savců a mléčných výrobcích
maltóza - sladový cukr
- využití při výrobě piva
POLYSACHARIDY (C6H10O5)n
škrob - (vypiš z učebnice jeho vlastnosti, využití a výskyt)
celulóza - tvoří vlákninu
(vypiš z učebnice vlastnosti, výskyt a využití)
glykogen - zásobní látka u živočichů (uložen v játrech a svalech)
- rozpustný ve vodě
- vzniká v játrech z jednoduchých cukrů
V PS vypracuj úkol 6.8 na str. 23.
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
23. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.30 hodin na teams
Prěčtěte si str. 45 - SACHARIDY
Do zápisu si napište:
- jsou organické sloučeniny, ve kterých jsou vázány atomy H, C a O
- dělíme je na 3 skupiny:
1. monosacharidy - základní sacharidy, jsou stavební jednotkou všech složitějších sacharidů
2. disacharidy - složeny ze dvou monosacharidů
3. polysacharidy - složeny z mnoha manosacharidových jednotek
MONOSACHARIDY
glukosa (v minulém zápisu)
fruktosa - ovocný cukr, má stejný vzorec jako glukosa C6H12O6
- bílá krystalická látka
- nachází se v medu, ovoci, některé zelenině (kukuřice, melouny, ...)
- je sladší než glukosa, dobře rozpustná ve vodě
V PS vypracuj úkol 6.1 a 6.2 na str. 22.
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
18. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.40 hodin na teams
Nejdříve vypracujte PS a zápis a potom si práci zkontrolujeme.
V PS vypracujte úkol 5.8 na str. 19 a 5.9, 5.10 na str. 20.
V učebnici si přečti str. 44 včetně doplňujících informací psaných menším písmem.
Nadpis: FOTOSYNTÉZA
Do zápisu si opište Zapamatujte si a vlastnosti a výskyt glukózy (odstavec nad Zapamatujte si) a schéma průběhu fotosyntézy (obr. 91).
Dnešní práci mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
16. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Prověrku piš do sešitu ze zadu. Nemusíš psát otázky, stačí napsat číslo otázky a odpověď. Odpovědi pošli do skončení dnešní hodiny, tedy do 12.50 hodin.
Deriváty uhlovodíků - prověrka
1) Jak se nazývají kyseliny, které mají v molekule skupinu -NH2? (1b)
2) Co je esterifikace? (2b)
3) Napiš vlastnosti a použití methanolu (5b) a ethanolu (5b).
4) Co jsou freony (2b), mezi jaké sloučeniny je řadíme? (1b)
5) Která kyselina je označována jako ethanová a k čemu se používá? (4b)
6) Co jsou ketony? (2b)
7) Jak se nazývá charakteristická skupina organických kyselin? (1b)
8) Napiš název (1b) a vlastnosti alkoholu (3b), který má v molekule vázané 2 hydroxylové skupiny.
9) Napiš vlastnosti (3b) a použití acetonu (3b).
_______________________________________________
Přečti si str. 43 a do sešitu si napiš:
Větší nadpis MAKROMOLEKULY
- velké molekuly, v nichž jsou vázány sta a tisíce atomů
- jsou obsaženy: v přírodních látkách (sacharidy, tuky, bílkoviny, enzymy, vitamíny, hormony)
v umělých látkách ( plasty a umělá vlákna)
______________________________________________________________________________________________
11. 2.
- dnes on-line hodina ve 11.20 hodin na teams
Dnes máme poslední kapitolu derivátů uhlovodíků - ESTERY.
Zápis máte v příloze.
Estery I.jpg (2.26 MB)
Estery II.jpg (2.05 MB)
Za zápis si opište tabulku 9 na str. 41.
Na příště si zopakujte deriváty uhlovodíků. Bude prověrka.
Dnešní práci a práci z minulé hodiny mi pošlete.
______________________________________________________________________________________________
9. 2.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Pčečtěte si ještě jednou stranu 40 a zaměřte se hlavně na kyseliny vázané v tucích a kyseliny jako základ života.
Nadpis: VYŠŠÍ MASTNÉ KYSELINY
- vyskytují se chemicky vázané v tucích
- mají vyšší počet atomů uhlíku v molekule
- patří mezi ně: (opište si všechny 4 i s jejich vzorci)
Nadpis: AMINOKYSELINY
- jsou chemicky vázané ve všech živých organismech
- obsahují charakteristickou aminovou skupinu -NH2
- nejjednodušší je glycin (= kyselina aminooctová)
Vzorec a vlastnosti si opište z učebnice.
V PS vypracujte úkoly 5.3 a 5.4 na str. 18 a ze strany 19 úkoly 5.5 a 5.7
______________________________________________________________________________________________
28. 1.
- dnes on-line hodina v 11.20 hodin na Teams
Dnes budeme pracovat na str. 40, kde máme téma ORGANICKÉ KYSELINY. Pozorně si tuto stranu přečtěte a do zápisu si napište:
- nazývají se také karboxylové
- v molekulách je vázaná charakteristická skupina -COOH = karboxylová skupina
(zbytek zápisu máte v příloze)
1. část.jpg (2.31 MB)
2. část.jpg (2.64 MB)
______________________________________________________________________________________________
26. 1.
- dnes on-line hodina ve 12.10 hodin na teams
Dnes nás čeká další skupina derivátů uhlovodíků nazvaná KARBONYLOVÉ SLOUČENINY. Patří sem dvě skupiny sloučenin - aldehydy a ketony. Přečtěte si o nich na str. 39 vedle žluté čáry vpravo.
Podívejte se na video. Jsou tam i sloučeniny, které budeme teprve probírat.
http://ttps://www.youtube.com/watch?v=9yAaxYwa9GU
Zde máte zápis:
Karbonylové sloučeniny (1. část).jpg (2.72 MB)
Karbonylové sloučeniny (2. část).jpg (2.57 MB)
______________________________________________________________________________________________
21. 1.
- dnes on-line hodina v 11.20 hodin na teams
Dnes se budeme zabývat ALKOHOLY S VÍCE SKUPINAMI -OH. V učebnici jsme stále na str. 39.
V příloze vám posílám dnešní zápis a vzorce k minulému zápisu.. Nejdříve si tedy dopište k minulému zápisu strukturní vzorce methanolu a ethanolu a zápis k fenolu. Teprve potom si napište datum a nový zápis.
Zápis 1. část.jpg (3.09 MB)
Zápis 2. část.jpg (2.35 MB)
Práci z dnešní i minulé hodiny mi pošli.
______________________________________________________________________________________________
19. 1.
Další skupinou derivátů uhlovodíků jsou alkoholy. Pozorně si o nich přečtěte v uč. na str. 39. Nadpis bude ALKOHOLY a do zápisu si opište shrnutí, vlastnosti, vznik a použití ethanolu (pozor! použití je psáno menším písmem) a vlastnosti a použití methanolu.
Podívejte se na krátké vodeo k názvosloví alkoholů.
https://www.youtube.com/watch?v=mHZ9jDXA5Kc
Vypracujte v PS na str. 18 úkol 5.1 a 5.2.
______________________________________________________________________________________________
14. 1.
- dnes on-line hodina v 11.15 hodin na Teams
Dnes nás čeká první skupina derivátů uhlovodíků - HALOGENOVÉ DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ. Přečtěte si o nich v uč. na str. 38.
Do zápisu si opište Zapamatujte si a potom si opište uvedenou chemickou reakci i s popisem. K názvu chlormethan si ještě dopište 2. název, který může tato vzniklá sloučenina mít - methylchlorid.
Freony
- halogenové deriváty uhlovodíků, které obsahují alespoň 2 vázané halogeny, přičemž jeden z nich je fluor
- byly příčinou vzniku ozonové díry
- např. freon 12 má vzorec CCl2F2
freon 11 má vzorec CCl3F
Prověrka:
1. Co jsou areny? (2b)
2. Co jsou alkeny a jaký je jejich obecný vzorec? (3b)
3. Napiš vzorec, vlastnosti a výskyt methanu. (5b)
4. Napiš všechny racionální vzorce od dekanu. (3b)
5. Napiš strukturní vzorec izohexanu a jeho druhý název. (2b)
6. Co vyjadřuje molekulový a co strukturní vzorec? (2b)
7. Jak nazýváme sloučeniny, které mají dvě dvojné vazby mezi atomy uhlíku. Napiš 1 příklad -> název, vzorec. (3b)
8. Napiš strukturní vzorce zadaných sloučenin:
a) propin d) naftalen
b) pentan e) ethylen
c) cyklobutan f) methylpropan
Odpovědi pošlete nejpozději ve 12.00 hodin na skype nebo na email.
______________________________________________________________________________________________
12. 1.
- on-line hodina ve 12.10 na Teams
Pro zopakování uhlovodíků si vypracujte v PS VYZKOUŠEJTE SE na str. 15. Vypracovanou práci mi pošlete.
Na str. 37 v učebnici začínáme DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ (napište si to jako větší nadpis).
Zápis:
- jsou to organické sloučeniny odvozené od uhlovodíků nahrazením atomů vodíku v uhlovodíku atomy jiných prvků nebo skupinou atomů prvků
- molekuly derivátů obsahují kromě atomů uhlíku a vodíku i atomy dalších prvků (O, halogeny, N a S)
Teď si do sešitu přepište obr. 74 (odvození některých derivátů metanu) na str. 37.
Příští hodinu bude opakování uhlovodíků. Tak se na to podívejte (zápisy ze sešitu , umět nazvat vzorce, pojmenovat sloučeniny, umět rozlišit alkan, alken, alkin, aren, ...).
______________________________________________________________________________________________
7. 1.
- on-line hodina v 11.20 na Teams
1. Poslední kapitola uhlovodíků je na str.35 - UHLOVODÍKY JAKO MOTOROVÁ PALIVA
Přečtěte si celou i s doplňujícími informacemi, které jsou psané menším písmem.
Do zápisu si opište Zapamatujte si.
2. Do sešitu ze zadu vypracujte úkoly z učebnice na str. 36/2, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 14 a 15. Piš otázku a odpověď nebo odpovídej celými větami, ať je jasné, že víš o co se jedná.
Dnešní práci a práci z minulé hodiny mi pošlete.
______________________________________________________________________________________________
5. 1.
-on-line hodina ve 12.10 hod na Teams
Dnes nás čekají poslední sloučeniny z uhlovodíků - ARENY. Přečtěte si o nich pozorně na str. 34, prohlédněte si všechny obrázky a nákresy sloučenin, které zde máte uvedené. Hlavně si všímejte rozmístění jednoduchých a dvojných vazeb.
Zápis:
- nazýváme je také aromatické uhlovodíky
- jsou uhlovodíky, které v molekule obsahují aspoň 1 benzenové jádro
BENZEN C6H6
(opište si ještě z učebnice strukturní vzorec a zjednodušené vzorce z obrázku 66 - je to c, d, e)
- vlastnosti: (opište z prvního odstavce)
- využití: (opište z prvního odstavce)
NAFTALEN C10H8
(zase si z učebnice opište zjednodušený vzorec - je uprostřed stránky nad zapamatujte si a zkuste sami dopsat strukturní vzorec)
- vlastnosti: (vypiš z učebnice)
- využití: (vypiš z učebnice)
STYREN C6H5CH=CH2
(opiš si z učebnice i druhý vzorec - je pod Zapamatujte si)
- používá se k výrobě polystyrenu
TOLUEN C6H5-CH3
(opiš si i druhý vzorec)
- používá se k výrobě výbušniny TNT - 2,4,6 - trinitrotoluen
______________________________________________________________________________________________
26. 11.
IZOMERY
- jsou sloučeniny stejného chemického složení (stejného souhrnného vzorce), ale lišící se uspořádáním atomů v molekule
- -CH3 = methyl - uhlovodíkový zbytek od methanu
Opište si příklady izomerů z přiloženého souboru.
Izomery.jfif (32.5 kB)
Podle vzoru napiš izomer od hexanu a nonanu.
______________________________________________________________________________________________
24. 11.
Začínáme první skupinu uhlovodíků ALKANY (to bude i nadpis). Přečtěte si o nich na straně 32.
Zápis:
- jsou to uhlovodíky s jednoduchými vazbami mezi atomy uhlíku
- zakončení názvu je vždy -an
- obecný vzorec alkanů je CnH2n+2
Zapište si následujících 10 alkanů s jejich vzorci:
Alkany.jpg (3.48 MB)
- číslovkové předpony:
mono- 1 hexa- 6
di- 2 hepta- 7
tri- 3 okta- 8
tetra- 4 nona- 9
penta- 5 deka- 10
Na závěr zápisu si vypište z učebnice vlastnosti a využití propanu a butanu (je to odstavec uprostřed strany 32 pod obrázky).
Zápis pošli na skype nebo email.
______________________________________________________________________________________________
19. 11.
Než napíšete datum, dodělejte si k minulému zápisu (kdo ještě nemá) schéma řetězců uhlíku. Je to obr. 59 na str. 30.
Pod to si ještě napište:
- molekulový vzorec - vyjadřuje celkový počet atomů prvků v molekule, např. CO2, CH4.
- strukturní vzorec - vyjadřuje i uspořádání atomů, např. O=C=O, (strukturní vzorec methanu si opište z učebnice na str. 30 nad zapamatujte si - Příklady strukturních vzorců).
Dnes si přečtete v učebnici str. 31.
Teď si napište dnešní datum.
Nadpis: UHLOVODÍKY
- uhlovodíky jsou dvouprvkové sloučeniny uhlíku a vodíku
Podnadpis: METHAN CH4
- nejjednodušší uhlovodík, hlavní složka zemního plynu, složka důlního a bahenního plynu
- bezbarvá plynná látka
- zemní plyn se používá jako palivo v průmyslu a v domácnostech, k výrobě acetylenu, vodíku, sazí a dalších organických látek
- v určitém poměru se vzduchem vytváří výbušnou směs
V 11:35 si zavoláme.
______________________________________________________________________________________________
12. 11.
Dostali jsme se k nové kapitole. Teď už to nebude jen povídání, ale bude to hlavně o pochopení. Proto by bylo potřeba, aby jste
byli přítomni na skype kvůli případnému dovysvětlení látky.
Dnes si pozorně přečtěte str. 29 - 31. Já vám k tomu něco řeknu kolem půl 12.
Dnešní zápis bude krátký.
ORGANICKÉ SLOUČENINY
- všechny organické látky jsou sloučeninami uhlíku
- jsou základními složkami těl živočichů a rostlin
- řadí se k nim i sloučeniny uhlíku připravené člověkem uměle ( např. plasty, léky, barviva, umělá vlákna)
- uhlík je čtyřvazný (protože má 4 valenční elektrony), tzn. váže se čtyřmi vazbami na další atomy
______________________________________________________________________________________________
10. 11.
Dostali jsme se k opakování na str. 28. Do sešitů ze zadu vypracujte úkoly 1, 2, 5, 8 a 14.
V PS vypracujte úkoly 3.1, 3.2, 3.4 a 3.5 na str. 10 a úkoly 3.6, 3.7 na str. 11.
Deváťáci, najděte si mě na skype pod emailem mala.breznik@seznam.cz. Od pondělí si mě máte najít na skype a je vás tam 6. Za některé navíc pracují kamarádi.
Do příští hodiny chemie mi pošlete vaši vypracovanou práci z dnešní hodiny.
______________________________________________________________________________________________
5. 11.
Dalšími důležitými surovinami jsou ropa a zemní plyn. O těchto dvou surovinách se dočtete na stranách 26 a 27.
Text si přečtěte celý i s doplňujícími informacemi vedle žlutých čar.
Nadpis bude: ROPA A ZEMNÍ PLYN
Do zápisu si opište Zapamatujte si na str. 26 a 27.
Za zápis si překreslete obr. 50 Schéma destilačních kolon pro zpracování ropy a názvy frakcí s možností jejich využití - na str. 27 a přepište tabulku 7 - Produkty destilace ropy a jejich využití - také na str. 27 (kdo má možnost, může si to okopírovat a nalepit).
______________________________________________________________________________________________
3. 11.
Přečíst si stranu 25, která se týká uhlí.
Do zápisu si zapište následující informace.
Nadpis: UHLÍ
- je hořlavá hornina
- je to směs látek - hlavní složkou je uhlík, dále je zde vodík, dusík, síra
- obsahuje také nespalitelné minerální látky (popel)
Černé uhlí
(zjisti a zapiš si, z jakého je geologického období, z učebnice vypiš, kolik obsahuje uhlíku, na co se využívá a produkty chemického zpracování uhlí v koksovnách - jsou to 3 černé tečky nad zapamatujte si na str. 25)
Hnědé uhlí
(opět si zapiš, z jakého je období, kolik obsahuje uhlíku)
Čím můžeme ovládat rychlost hoření paliva v kamnech:
(jsou to 3 menší tečky vedle žluté čáry)
______________________________________________________________________________________________
22. 10.
Přečtěte si str. 23 a 24 celou.
Nadpis: TEPLO A CHEMICKÁ ENERGIE
Do zápisu si zapište:
- co je exotermická a endotermická reakce
- co je aktivační energie
- co jsou paliva
- na závěr nakreslíš obr. 44 na str 24 - výhřevnost některých paliv
______________________________________________________________________________________________
20. 10.
Do sešitů ze zadu vypracujte úkoly z učebnice na straně 22/1, 3, 5 a 8.
V pracovním sešitě vypracuj úkol 2.10 VYZKOUŠEJTE SE na straně 8.
______________________________________________________________________________________________
15.10.
- Učebnice strana 20 CHEMICKÉ ZDROJE ELEKTRICKÉ ENERGIE.
- Přečíst a udělat zápis ze zapamatujte si a nakreslit obrázek 32.
- A ještě přečíst stranu 21 PRŮMYSLOVÉ VYUŽITÍ ELEKTROLÝZY.
- Zápis opět zapamatujte si a nakreslit obrázky 35 a 37 včetně popisu
______________________________________________________________________________________________
13. 10.
Dnes nás čeká téma: ZHOUBNÁ KOROZE na straně 19.
Přečtěte si pozorně celou stránku.
Z textu si udělejte zápis.
Následovat bude: Jak chráníme předměty před korozí (3 černé tečky).
Jako poslední bude v zápisu: Kovy od nejreaktivnějšího k méně reaktivnímu (je to v textu za žlutou čárou)
Vypracujte si v pracovním sešitě úkol 2.1, 2.2 na str. 6 a 2.4, 2.5, 2.6 a 2.7 na str. 7.