Dálkové vzdělávání
Komunikace:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 21. 5.
Šesťáci,
dnes se spojovat nebudeme.
Zadání na dnešní hodinu zní:
- na volný list papíru velikosti A4 napiš název tvé oblíbené skupiny, kapely, zpěváka, zpěvačky
- zapiš datum vzniku kapely nebo datum narození zpěváka/ zpěvačky
- zapiš 5 zajímavostí o dané kapele nebo zpěvákovi/zpěvačce
- napiš název jejich nejznámější písně
Kdo bude mít možnost, nalepí i obrázek představované skupiny nebo zpěváka/ zpěvačky.
Vaše práce si vyvěsíme ve třídě na nástěnku.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 7. 5.
Dnes si prosím zapište nadpis nové kapitoly a na závěr poslechněte ukázku z Offenbachovy operety "Orfeus v podsvětí"
Zápis:
OPERETA
- divadelní hra bohatě vyplněná zpěvem a tancem
- 19. století
- lehký, oddechový žánr
- zábavný děj
- valčík
- Jacques OFFENBACH
- Orfeus v podsvětí (kankán)
2. Johann STRAUSS
3. Oskar NEDBAL
Poslech:
Kankán:https://www.youtube.com/watch?v=D7IDaazNcG0
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 30. 4.
-spojíme se na Teams v 12:05
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 23. 4.
- dnes se spojovat nebudeme
Zašlete odpovědi na pracovní list A. Dvořák.pdf (536.93 kB)
List není nutné tisknout. Stačí zapsat řešení tajenky a odpovědi na otázky (např. 1a), 2b)...).
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 16. 4.
- spojíme se na Teams v 12:05
1. dokončete si ještě krátký zápis. Tím bychom měli uzavřenou kapitolu opera.
BOHUSLAV MARTINŮ
(1890-1959) * Polička
- houslista, učitelem mu byl Josef Suk
- hlavně v cizině: Francie, Amerika, Švýcarsko
- „Otvírání studánek“
Opery:
- „ Řecké pašije“
- „Veselohra na mostě“
2. Připravte si volný list papíru a nakreslete tabulku o velikosti 5 řádků x 5 sloupců. Do vzniklé mřížky zapište písmena dle předlohy. Nachystat před hodinou.
A | B | C | Č | D |
E | F | G | H | I |
J | K | L | M | N |
O | P | Q | R | S |
T | U | V | X | Z |
3. Odkazy na hudební hry - skládej operu (lze spustit na chytrém telefonu). Odkaz jsem nasdílela i do Skypu
https://artsandculture.google.com/experiment/blob-opera/AAHWrq360NcGbw?cp=eyJyIjoib2NvbWVhbGx5ZWZhaXRoZnVsIn0
______________________________________________________________________________________________
Pátek 9. 4.
12:05 na Teams
Na začátku hodiny si pustíme nějaké nahrávky z Vaší tvorby. Kdo by se chtěl ještě přidat, zašle ukázku na skype nebo předvede v on-line hodině. Bylo to super!
Zápis:
ANTONÍN DVOŘÁK
(1841 - 1904) *Nelahozeves
opery:
Rusalka - netradiční pohádka (špatný konec) podle H.Ch. Andersena "Malá mořská víla"
Čert a Káča
Jakobín
LEOŠ JANÁČEK
(1854 - 1928) * Hukvaldy na Lašsku
- hudební vzdělání v Brně, Praze, Lipsku i Vídni
- v Brně založil varhanní školu
- Janáčkovo divadlo (socha)
dílo:
Jenůfa ( dříve Její pastorkyňa)
Příhody Lišky Bystroušky
Věc makropulos
Výlety pana Broučka
Poslech:
Humoreska - https://www.youtube.com/watch?v=2JIt6AawwD8
Lašské tance - https://www.youtube.com/watch?v=H437w1nA-jA
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 26. 3.
Dobrý den šesťáci,
připomínám, že si máte připravit malé hudební číslo. Kdo už má nějakou nahrávku, může zaslat na můj Skype. Pustíme si v hodině Hv a užijeme si pěkný koncert. Také se těším na živá vystoupení (písnička, hra na nástroj, vařečky, pokličky, rytmické cvičení pro spolužáky......).
Spojíme se na Teams v 12:05 h.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 19. 3.
- spojíme se v 12 : 05 h na Teams
Učivo - zápis:
Národní divadlo (ND)
- v Praze na nábřeží Vltavy
- postaveno z dobrovolných sbírek
- základní kámen položen roku 1868
- Bedřich Smetana při položení základního kamene na něj poklepal kladívkem a řekl: „ V hudbě život Čechů“
- otevření divadla roku 1881 operou Libuše
- o dva měsíce později vyhořelo
- znovu otevřeno roku 1883
- stavitelé: Josef Zítek Vojtěch Hynais – opona, nápis „Národ sobě“
Poslech:
Libuše - fanfára z opery: https://www.youtube.com/watch?v=ibb-x5khlSo
Vltava: https://www.youtube.com/watch?v=fr1uq4PHGks
- Povánoční křížovka aneb Jak dobře známe české pohádkové melodie? https://learningapps.org/watch?v=pnvdtb46t21
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 12. 3.
- spojíme se na Teams v 12: 05 h.
Pokračujte v zápisu Bedřich Smetana, dnes datum nepište, aby učivo pěkně navazovalo.
Dílo:
a) polky:
Louisina polka
Jiřinková polka
b) opery:
Braniboři v Čechách
Dalibor
Hubička
Prodaná nevěsta
Čertova stěna
Dvě vdovy
Tajemství
Libuše (ND -1883)
Viola
c) symfonické básně:
Má vlast (cyklus symfonických básní)
- Vyšehrad
- Blaník
- Šárka
- Vltava
- Z českých luhů a hájů
- Tábor
d) Smyčcový kvartet:
Z mého života
Zapsané učivo vyfoť a zašli ke kontrole.
Poslech:
Prodaná nevěsta: https://www.youtube.com/watch?v=Na6piObEzws
Jiřinková polka: https://www.youtube.com/watch?v=ZV64aT_5QTQ
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 5. 3.
- spojíme se na Skypu v 12: 10 hodin
Nejdříve zahájíme pohádkovým světem a poté se budeme věnovat české opeře.
Poslechněte si a zazpívejte píseň Večerníček
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova4/Hudebni_vychova4.mc&pageord=160
https://www.youtube.com/watch?v=n_o3i5H-fLc
ČESKÁ OPERA
a)JOSEF MYSLIVEČEK (1737 – 1791)

- Božský Čech (Il divino Boemo)
- celý život působil v Itálii, zde také zamřel
- napsal asi 30 oper
- nejznámější Il Bellerofonte
Poslech: https://www.youtube.com/watch?v=kPK_tGXW4Ko
b) BEDŘICH SMETANA (1824 - 1884)

- * v Litomyšli 1824
- 10 sester (nejmladší syn)
- studia v Praze nedokončil
- skromný život
- 2 x ženat
- nabídka ze Švédska (kterou několikrát využil)
- v 50 letech ohluchl
- umírá 12. 5. 1884 těžce nemocen
- pochován na Vyšehradě
Poslech - život a dílo
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova4/Hudebni_vychova4.mc&pageord=3 Díl - Prodaná nevěsta https://decko.ceskatelevize.cz/opera-nas-bavi
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 26. 2.
- spojíme se na Teams v 12:05 hodin
Ve 12 hodin bude na MS Teams vyvěšena malá opakovací písemka. Dejte si pozor na dobu odevzdání. Kdo neodevzdá práci do 14:30 bude hodnocen známkou 5 (nesplnil).
Vše si ještě vysvětlíme na začátku hodiny.
ZÁPIS:
SVĚTOVÁ OPERA
a) W.A. Mozart:
„Figarova svatba“
„Kouzelná flétna“
b) Richard Wagner:
(těžká, dramatická)
„Bludný Holanďan“
c) Giuseppe Verdi:
(méně vážná, zpěvná)
„Aida“
„Nabucco“
„Rigoletto“
„Traviata“
„Trubadúr“
Poslech:
Traviata: https://www.youtube.com/watch?v=afhAqMeeQJk
Mozart: https://www.youtube.com/watch?v=aJIpVj_YkNo
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 19.1.
- spojíme se na MS Teams v 12 : 05 h
Dnes nebudeme mít žádný zápis. Zopakujeme probrané učivo.
Vytiskněte si, prosím, dva pracovní listy a doplňte.
K vytištění: Muzikantská křížovka.pdf (361.31 kB)
Kdo ví - odpoví.pdf (350.6 kB)
Vyplněné ofotit a zaslat ke kontrole.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 12. 2.
- spojíme se na MS Teams ve 12:10
Dnes budeme pokračovat v učební látce o opeře. Seznámíme se s jednotlivými částmi opery.
Zápis z dnešní hodiny:
ČÁSTI OPERY
PŘEDEHRA
- nastiňuje hlavní hudební myšlenky celé opery
ÁRIE
a) část opery, kde pěvci ukazují krásu melodie a možnosti svého hlasu
b) děj se jakoby zastaví a pěvec vypráví o svých pocitech, náladách
RECITATIV
- zpívaná rozmluva, která posouvá děj vpřed
DUETY
STORY
- muži, ženy zpívají dohromady
TANEC
Poslech:
W. A. Mozart - Figarova svatba https://www.youtube.com/watch?v=5XBFIZjiGIM
- Kouzelná flétna https://www.youtube.com/watch?v=YuBeBjqKSGQ
TEST:
Opakování učiva za 1. pololetí.pdf (883.85 kB) - odpovědi zapiš do sešitu ve formátu 1a), 2 c) ...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 22. 1.
V dnešní hodině budeme pokračovat v hudební křížovce a malém testíku.
- Odpovědi z testu č. 2 zapiš do sešitu. Zapisuj tímto způsobem: 1a), 2c), 3 ........
TEST Č. 2 CCF_000013.pdf (297.18 kB)
2. Velká křížovka je dobrovolná. Kdo odešle ke kontrole získá známku do 2. pololetí.
KŘÍŽOVKA CCF_000014.pdf (372.76 kB)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 15. 1.
Šesťáci,
na dnešní hodinu jsem přislíbila malé opakování. Jelikož jsem zjistila, že dnešní den Vás čeká více písemných prací, rozhodla jsem se pro zábavnější formu zkoušení.
Vytiskněnte si přiložený pracovní list, podepište, vypracujte, vyfoťe a odešleta na můj Skype nebo e-mail.
Odevzdanou práci vytisknu a založím. Ohodnocené dostatnete po návratu do školních lavic.
K vytištění: Hudební křížovky.pdf (499.13 kB)
Volat si dnes nebudeme.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 8. 1.
Hudba na jevišti
Opera (1600…..17 stol.)
Opereta (19. stol.)
Hudební revue (20. stol. – 1. pol.)
Muzikál (20.stol. – 2 pol.)
1)OPERA
- divadelní hra předváděná výhradně zpěvem a hudbou
- vzniká 1600
- Itálie
- náměty ze starých, zvláště řeckých bájí
- zpívalo se italsky, později v národních jazycích
- i ženské role zpívali muži
Claudio Monteverdi

Poslech: https://www.youtube.com/watch?v=0mD16EVxNOM
Zapište si do sešitu a odešlete. Spojíme se ve 12,05 na Skypu.
______________________________________________________________________________________________
Pátek 11. 12.
Dobrý den, šesťáci.
1) Nejdříve si poslechněte a zazpívejte 4 koledy. V učebnici HV jsou na stranách 60 - 63.
Vánoce, Vánoce přicházejí: https://www.youtube.com/watch?v=VSrbmTYC3Wk
Štěstí, zdraví, pokoj svatý: https://www.youtube.com/watch?v=1uvE7wuSm94
Rolničky: https://www.youtube.com/watch?v=Ps4p-PuD8zg
Štědrej večer: https://www.youtube.com/watch?v=9bwHdBKbhb0
2) Poté si do sešitu Hv zapište: datum a nadpis VÁNOCE PŘICHÁZEJÍ
ZÁPIS:
Vánoční hudba
- nejstarší vánoční hudba patrně vznikla ve 4. století v Římě
- nejstarší české vánoční písně pocházejí ze 14. století, píseň „Narodil se Kristus Pán“ z 15. století
- vánoční písně, koledy, sloužily původně koledníkům, kteří obcházeli po domech a dostávali za to dary, později se koledy začaly zpívat v kostele
- nejstarší hudební skladby jsou Adeste fideles, Dobrý král Václav
Na závěr si můžete poslechnout dvě nejstarší skladby:
Adeste fideles: https://www.youtube.com/watch?v=Ynccl2hjKzA
Dobrý král Václav: https://www.youtube.com/watch?v=S3InXHOJATA
Zápis nemusíš posílat ke kontrole. Odevzdáte v pondělí 14.12. ve škole.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 27. 11.
- spojíme se přes skype ve 12.10 h
Budeme pokračovat v hudebních formách. Zapište si do sešitu další dvě.
3) VARIACE
- = obměna
- hlavní téma výrazné a snadno zapamatovatelné je postupně obměňováno pro různé nástroje
- mezi variacemi nastává pomlka
4) FUGA
- vícehlasá skladba s nápaditým začátkem
- na jednohlasé výrazné téma navazují další hlasy a vznikne bohaté klubko hlasů
Fuga se skládá ze tří částí:
- expozice – úvodní část, kde postupně ve všech hlasech zazní hlavní téma
- provedení – rozvoj tématu a jeho různé variace v příbuzných tóninách
- závěr – zde dochází k návratu tématu do hlavní tóniny skladby
J. S. BACH – Umění fugy
Poslech:
Dobře temperovaný klavír: https://www.youtube.com/watch?v=9FSFqwdPiwE
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PÁTEK 20. 11.
Spojíme se na Skypu v 12: 10 h.
Téma dnešní a příští vyučovací hodiny budou hudební formy. Vysvětlíme si on-line.
Do sešitu si zapište datum, nadpis a část zápisu.
HUDEBNÍ FORMY
- Rondo
- Kantáta
- Variace
- Fuga
- RONDO
- znamená kruh nebo kolečko
- jeden díl se několikrát opakuje (a to nejméně třikrát)
- hlavní téma (A) je proloženo mezivětami (B, C)
A … Kdyby byl Bavorov
B … Boleslav, Boleslav
A … Kdyby byl Bavorov
C … Tráva neroste
A … Kdyby byl Bavorov
- KANTÁTA
- od slova kantare = zpívat
- mohutná zpívaná skladba
- podílí se na ní:
1. symfonický orchestr
2. sbor
3. sólisté
Opakujte si písně z předchozích hodin.
Odešlete zápis ke kontrole.
...............................................................................................................................................................
PÁTEK 13. 11.
Do sešitu datum a odpovědi na otázky pošli ke kontrole.
- Řada tónů, které jsou uspořádány za sebou nazýváme _ _ _ _ _ _ _.
- Strunný nástroj s hmatníkem nazýváme B _ _ _ _ _ _ _ _.
- Dechový dřevěný nástroj, který hraje hluboké tóny nazýváme F _ _ _ _.
- Pomůcka dirigenta se nazývá T _ _ _ _ _ _ _.
- Jak nazýváme lidovou kapelu, kde jsou hlavním nástrojem troje housle a kontrabas?
H _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ .
Dále si zapiš názvy písní, které si máte zazpívat.
Oranžový expres (uč. HV str. 39) - https://www.youtube.com/watch?v=_asHIu1kNqM
Zlaté střevíčky (uč. HV str. 41)
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova4/Hudebni_vychova4.mc&pageord=202
Rodné údolí: https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova4/Hudebni_vychova4.mc&pageord=206
Jednu z nich se naučte zpaměti.
Interaktivní cvičení:
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova2/Hudebni_vychova2.mc&pageord=65
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova2/Hudebni_vychova2.mc&pageord=71
...............................................................................................................................................................
PÁTEK 6. 11. - spojíme se na Skypu v 12:30 h. Nejdříve si udělejte zápis a nastudujte slova písně.
- Do sešitu datum, nadpis a zápis.
Hudební nástroje v lidové muzice
- Dudácké kapely (Chodsko-jižní Čechy)– hlavním nástrojem dudy (jsou složeny ze dvou píšťal, měchu a dymáku)
- Cimbálová muzika (Slovácko, Valašsko, Slezsko) – hlavním nástrojem cimbál, dále housle, viola, kontrabas
- Hudecké kapely – ve složení troje housle a kontrabas
Lidoví muzikanti používali a používají např. flétny, pastýřské píšťaly, rozličné druhy trub, řehtačky, atd.
- Dále si přečtěte zajímavosti o cimbálu a seznamte se s písní Muzikanti, co děláte
Zajímavosti - přečíst o cimbálu
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=36
Muzikanti, co děláte
Text
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=2
Hudba
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=107
Hudba a zpěv
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=108
- na závěr si můžete vyťukat 2 rytmická cvičení
Cvičení na rytmiku - vytlekej nebo vyťukej
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=65
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Hudebni_vychova5/Hudebni_vychova5.mc&pageord=69
...............................................................................................................................................................
PÁTEK 23.10.
spojíme se v 12:05
Do sešitu nadpis a zápis. Poslechy si nezapisujte, pouze učivo.
Hudební výrazové prostředky (učebnice str. 16 – 25)
- MELODIE – řada tónů, které jsou uspořádány za sebou. Vnímáme jako písničku.
Může znít samostatně, ale častěji je součástí větší skladby.
Poslech:Felix Mendelssohn- Bartholdy Koncert pro housle a orchestr
https://www.youtube.com/watch?v=PC6cPairOTA
- RYTMUS – sled různě dlouhých not a pomlk. Je obsažen v každé melodii. S rytmem
souvisí tempo. Každý rytmus můžeme vyťukat různě rychle.
Poslech: Svěcení jara od Igora Stravinského https://www.youtube.com/watch?v=PR243LzSbXU
Kočka na okně https://www.youtube.com/watch?v=0oSJTbVHvVw
- HARMONIE - noty a tóny se vrší na sebe do akordu.
Poslech: Obrázky z výstavy Modest Petrovič Musorgskij https://www.youtube.com/watch?v=EtFj9pzA1Sg
- DYNAMIKA – síla zvuku (potichu, silně, zesiluje, zeslabuje)
p - mf - f
piano mezzoforte forte
slabě středně silně silně
Poslech: Bolero Maurice Ravel https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc
- BARVA – je dána výběrem hudebních nástrojů a způsobem hry na ně.
- KONTRAST = protiklad. V hudbě vždy spojen s prvkem překvapení. Může jít o kontrast v síle zvuku.
Poslech: J. Haydn S úderem kotlů https://www.youtube.com/watch?v=VOLy6JxEDLw
GRADACE = stupňování, postupné narůstání napětí, síly zvuku, zvyšování tempa a přidávání hudebních nástrojů.
Poslech: Bedřich Smetana Vltava https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pátek 16.10.
Hudební nástroje
Nejdříve si najdětepracovní list z minulé hodiny – hudební nástroje. (Kdo nenašel může si stáhnout soubor
Hudební nástroje , Hudební nástroje - volný list.pdf (600.71 kB) ). Jeden list je originál a druhý volný k doplnění.
- doplň názvy dechových nástrojů
- doplň názvy bicích nástrojů
- doplň elektronické nástroje
Až doplníte, poslechněte si odkaz https://www.youtube.com/watch?v=HS53u2DHd0Y ,
máte zde vyobrazeny jednotlivé hudební nástroje a zvukovou ukázku.
Úkol na příští hodinu 23. 10.